Domeinen

Fysiek domein

Doel 6.3.2 Slimme en duurzame mobiliteit

We benutten de bestaande infrastructuur optimaal door in te spelen op (technologische) innovaties in slimme en duurzame mobiliteit

Toelichting op realisatie doel

In 2024 hebben we verder gewerkt aan het voorbereiden van de Zero Emissie zone voor logistieke voertuigen binnen de singels van Zwolle. Hiervoor moesten de benodigde (verkeers)besluiten genomen (en onherroepelijk) zijn, de zone technisch functioneren en het (landelijk) ontheffingenloket operationeel zijn. Dit vergde veel voorbereiding en afstemming met zowel ondernemers en belanghebbenden in de (binnen)stad, maar ook met partijen en andere gemeenten in het land.
Met de Zero Emissie zone maken we de binnenstad aantrekkelijker en verminderen we de uitstoot in Zwolle. Deze zone is volgens planning per 1 januari 2025 actief geworden. De periode tot 2030 geldt als een overgangsperiode en vanaf 2030 mogen echt alleen nog maar bedrijfsauto’s in deze zone komen die rijden op waterstof of elektriciteit.

‘Slimme’ mobiliteit raakt ook aan het slimmer gebruiken van de bestaande systemen. Verkeersmanagement draagt daaraan bij. Het afgelopen jaar hebben we weer geïnvesteerd in ons verkeersmanagementsysteem, zoals het verbeteren van het verkeersmodel, het verkeersverwijssysteem en monitoringsprogramma. Hierdoor zorgen we ervoor dat Zwolle als groeiende stad bereikbaar blijft.

Toelichting realisatie activiteiten

Bevorderen innovatie

  • In 2024 hebben we actief ingespeeld op innovaties binnen het mobiliteitsdomein en deze vertaald naar concrete toepassingen. We hebben deelgenomen aan de kopgroep van fietssteden F10 en slimme pilots uitgevoerd, zoals de innovatieve ondergrondse fietsenstalling bij het station en het gezondheids- en participatieproject in Holtenbroek.
  • Daarnaast hebben we de samenwerking binnen de Fiets Innovatie Community (FIC) geïntensiveerd, wat heeft geleid tot diverse nieuwe initiatieven en verbeteringen op het gebied van fietsinnovatie.

Verkeers- en mobiliteitsmanagement

  • Op basis van onze visie op verkeersmanagement hebben we in 2024 een routekaart ontwikkeld voor de komende jaren. We hebben regionaal verkeersmanagement uitgevoerd bij infrastructurele projecten in en rondom de stad, waarbij we gebruik hebben gemaakt van een verkeersverwijssysteem en verkeersregelaars waar nodig. De verkeerscentrale en intelligente verkeerslichtensystemen (i-VRI's) zijn verder geoptimaliseerd en we hebben slimme toepassingen geïmplementeerd die kunnen communiceren met deze verkeerslichten.
  • De digitalisering van mobiliteitsdata is doorontwikkeld, waardoor we nu 90% van de mobiliteitsdata op orde hebben. Dit omvat onder andere geplande werkzaamheden, maximumsnelheden, verkeersborden en parkeerdata. We hebben ook deelgenomen aan het Regionaal Tactisch Team en gewerkt aan de groei van verkeersmanagement naar mobiliteitsmanagement, met verbeteringen in incidentmanagement en coördinatie bij wegwerkzaamheden, incidenten en evenementen.

Financieel overzicht doel

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2024, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2024 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten (bedragen x €1.000)

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

370

0

0

0

+ mutaties kredieten

0

0

0

0

+ begrotingswijzigingen

2

0

0

0

Begroting t/m december

372

0

0

0

- Jaarrekening

338

0

0

0

Resultaat doel Slimme en duurzame mobiliteit

34

0

0

0

Saldo

35

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

De lasten laten een voordelig saldo zien van 35.000 euro. Dit is ook het resultaat in 2024.

Dit voordelig resultaat wordt gerealiseerd door:

  • In 2023 zijn hogere lasten gemaakt voor de capaciteitsinzet. Met name veroorzaakt door hogere inzet voor coördinatie van het project Zwolle Wereld Fietsstad a € 42.000.
  • Er is binnen het doel € 77.000 minder besteed ten opzichte van de begroting op kosten aan derden en extern advies.
Deze pagina is gebouwd op 06/13/2025 13:22:06 met de export van 06/13/2025 13:13:22