Domeinen

Fysiek domein

Doel 6.3.1 Toekomstbestendige verkeersinfrastructuur

We zorgen voor een toekomstbestendige verkeersinfrastructuur met prioriteit voor schoon vervoer

Toelichting op realisatie doel

Als gemeente streven we naar een toekomstbestendige verkeersinfrastructuur met prioriteit voor schoon vervoer. Die ambitie is niet gewijzigd. In de Mobiliteitsvisie werd de STOP-methodiek als uitgangspunt genoemd voor nieuwe projecten. Daar is deelmobiliteit aan toegevoegd, waardoor het STOMP (Mobility as a Service) werd. Om hier meer handvatten aan te geven hebben we de in 2024 Strategie Deelmobiliteit opgesteld.  De Strategie Deelmobiliteit formuleert de uitgangspunten die de basis vormen voor het beleid  en de uitvoering ervan.  De strategie biedt een kader voor samenwerking met private  partijen, infrastructuurontwikkeling, en beleidsmaatregelen die deelmobiliteit toegankelijker  en aantrekkelijker maken voor bewoners en bezoekers.

Eén van de maatregelen om Zwolle in de toekomst bereikbaar en aantrekkelijk te houden is het realiseren van mobiliteitshubs. Dit zijn goed toegankelijke locaties waar mensen hun auto kunnen parkeren, kunnen overstappen of opstappen naar deel(bak)fiets, -auto, -scooter of openbaar vervoer. Ook zijn er voorzieningen te vinden, zoals laadvoorzieningen, toiletten, pakketkluizen etc. Mobiliteitshubs zijn meer dan een knooppunt van vervoermiddelen. Ze bieden letterlijk ruimte en zijn een randvoorwaarde om woningen te realiseren. Tevens profiteert de bestaande stad mee van de ontwikkeling van de hubs, omdat ook hier meer ruimte ontstaat voor wonen, bewegen en groen. Daarom maken we werk van het plannen, realiseren en exploiteren van hubs. Het realiseren van hubs is een complex en langlopend proces en daarom is een ontwikkelstrategie nodig die adaptief is en kan inspelen op veranderende omstandigheden. Deze Adaptieve ontwikkelstrategie Hubs is in 2024 vastgesteld en schetst de kaders voor de ontwikkeling van hus in gebiedsontwikkelingen en op stadsbreed niveau. Het is een instrument om tussentijds bij te sturen op prioritering, planning, omvang, locaties, investeringen en exploitatie van de hubs.

Vanaf 2025 voegen we vanwege de sterke onderlinge inhoudelijke verwevenheid de doelen 6.3.1 en 6.3.2 samen (doel ‘toekomstbestendige en duurzame mobiliteit). We leggen voortaan dus verantwoording af over beide doelen tezamen.

Toelichting realisatie activiteiten

  • De inzet vanuit het programma Mobiliteit heeft afgelopen jaar geleid tot verschillende beleidsproducten. Daarnaast is gewerkt aan het voorbereiden van nog niet gepresenteerde resultaten. Zo is de verkenning van de Stadsrandhub Hessenpoort concreter geworden. En zijn met de provincie concrete afspraken gemaakt voor het maken van een visie op openbaar vervoer / publieke mobiliteit, wat gepland staat voor 2025.
  • Daarnaast hebben we het afgelopen jaar ook weer veel verkeersbesluiten genomen. Het merendeel was voor het aanwijzen van parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen, maar ook voor het realiseren van voetgangersoversteekplaatsen, het beperken van de maximumsnelheid of het realiseren van een (fysieke) verkeersmaatregel zijn de benodigde juridische onderbouwingen gemaakt en gepubliceerd.
  • We zijn als gemeente actief betrokken bij de kennisontwikkeling en agendasetting op het gebied van voetganger-,  en toegankelijkheidsbeleid binnen de City Deal ‘Ruimte voor Lopen’ en de fiets in de Dutch Cycling Embassy en de Tour de Force. Ook zijn meerdere (fiets)excursies en presentaties verzorgd voor binnenlandse en buitenlandse bezoekers.
  • Om sturing te geven aan de mobiliteitstransitie hebben we onderliggende data nodig. We zijn daarom aangesloten bij Dutch Metropolitan  Innovations Ecosysteem (DMI). Een landelijk- en regionaal initiatief waar data gedreven samenwerking centraal staat.
  • Sinds het najaar van 2023 is Zwolle ook aangesloten bij de CityDeal Fietsen voor iedereen. Met deze CityDeal willen partijen bereiken dat zoveel mogelijk mensen gaan fietsen. De CityDeal  concentreert zich op toegang tot een veilige fiets hebben en de vaardigheden om te kunnen  fietsen. Het Zwolse project Fietsen geeft Vrijheid sluit aan op de doelen van deze CityDeal.
  • De schaarse beschikbare ruimte en toenemende claims op die beschikbare middelen maakt dat we in 2023 zijn gestart met een programma mobiliteit. In 2024 heeft het programma zich verder doorontwikkeld en is de Mobiliteitsagenda 2025-2026 aan de raad gepresenteerd. In deze Mobiliteitsagenda wordt teruggekeken op de behaalde doelstellingen in 2024 en zijn keuzes gemaakt voor de inzet op thema’s en op fysieke maatregelen voor komende jaren. Voor 2025 hard, voor 2026 zacht. De keuzes voor 2025 gelden als inhoudelijke onderbouwing voor de begroting.  
  • De Pilot deelscooterplekken Westerlaan is van start gegaan. Er is een tijdelijke parkeerplek voor deelmobiliteit dicht bij het station ingericht om deelmobiliteit te stimuleren maar ook te reguleren. -
  • De realisatie van de fietsstraat in het Koggepark is medio 2024 opgeleverd. In de nieuwe inrichting is niet alleen meer ruimte voor voetgangers gerealiseerd, maar ook meer aandacht gegeven aan een groene inrichting. De wijk blijft bereikbaar voor auto’s, alleen is de rijbaan smaller en zijn auto’s te gast. Door de inrichting als fietsstraat is de fietsroute veiliger en in combinatie met het groen ook een stuk prettiger dan in de oude situatie. De Koggelaan is ontwikkeld tot een ‘groene verbinder’ in de Spoorzone. Daarmee vangen we water op, gaan we hittestress tegen en wordt het gebied koeler dan toen  het versteend was.
  • Ook hebben we in 2024 de inzet op de realisatie van openbare laadpunten voor het opladen van elektrische auto's doorgezet, waardoor Zwolle op dit moment ruim 1240 openbare laadpunten telt.
  • De aansluiting van de Van Karnebeektunnel is onderdeel van het Koggepark en is tegelijkertijd onder handen genomen. Er is een nieuwe aansluiting op het fietspad, een opstelstrook voor afslaande fietsers, het fietspad is verbreed en een half verhard pad aangelegd voor voetgangers. De verkeerssituatie is overzichtelijker geworden voor voetgangers en fietsers. Dit bevordert de verkeersveiligheid van zowel voetgangers als fietsers.
  • We hebben (met cofinanciering van de provincie Overijssel) in overleg met de nieuwe vervoerder bestaande haltes die niet meer gebruikt worden verwijderd, tijdelijke haltes permanent gemaakt en nieuwe haltes gerealiseerd. De gemeente is hier als wegbeheerder verantwoordelijk voor.
  • Tot slot is in 2024 de bouw van de nieuwe loopbrug (ook wel Passerelle genoemd) over het spoor begonnen. De Passerelle zorgt voor een doorlopende wandelroute door de stad. De brug verbindt de historische binnenstad aan de noordkant van het station met het nieuwe centrumgebied Spoorzone aan de zuidkant. Voetgangers krijgen daarmee niet alleen een aantrekkelijk alternatief voor de huidige spoortunnel onder het station door, maar het ontlast deze spoortunnel ook nog eens.

Financieel overzicht doel

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2024, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2024 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten (bedragen x €1.000)

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

3.324

340

3.378

1.059

+ mutaties kredieten

-4.964

2.974

0

1.990

+ begrotingswijzigingen

226

311

642

190

Begroting t/m december

8.514

3.625

4.020

3.239

- Jaarrekening

8.600

3.661

4.026

3.203

Resultaat doel Toekomstbestendige verkeersinfrastructuur

-86

36

-6

-36

Saldo

-92

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

De lasten laten een nadelig saldo zien van € 86.00. De baten zijn € 36.000 hoger. Er wordt € 6.000 euro meer toegevoegd aan de reserve dan begroot en € 36.000 minder onttrokken. Per saldo ontstaat hiermee een nadelig resultaat van € 92.000.

Het nadelig resultaat kan als volgt worden verklaard:

  • Er is op een aantal onderdelen een hogere inzet geweest voor interen capaciteit, met name € 27.000 hogere lasten voor inzet op het Programma-management, € 33.000 hogere inzet voor algemene beleidsuren Mobiliteit en € 27.000 hogere inzet voor de communicatie.
  • In 2024 zijn er niet begrote kosten gemaakt voor de bereikbaarheidsagenda, hiervan is er vanuit doel 6.3.1. € 50.000 bijgedragen aan het programma Stadshart.
  • Er is € 39.000 aan lasten verantwoord vanuit niet begrote dekking uit een specifieke uitkering Dutch Metropolitan Innovations (DMI).
  • Ook is er in 2024 € 11.000 afgeboekt aan verwachte Rijkssubsidie in verband met het project Oostelijke Doorstroomassen (OV-lang).
  • Op de aangenomen motie: 'private laadkabels over de weg', het gaat hier om € 865.
  • Er zijn diverse andere effecten ter hoogte van circa € 18.000 voordelig.

Toelichting realisatie kredieten

In onderstaand overzicht wordt inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2024 beschikbaar heeft gesteld, met in de laatste twee kolommen een indicatie van toekomstige investeringen:                   

Project (bedragen x €1.000)

Omvang krediet tot en met 2024

Gerealiseerd tot en met 2023

Bestedingen 2024

Afgesloten 2024

Restantkrediet
31 december 2024

Raming 2025

Raming 2026 e.v.

Spoorzone uitvoering

161.218

126.020

20.437

14.761

13.911

850

VCN-N340

678

703

11

-36

-36

Hoofdinfrastructuur Stadshagen

85.726

85.433

1

292

292

Doorstroming Openbaar Vervoer (lange termijn)

17.398

17.469

-

-71

Afgesloten

Bicycle ITS

1.010

969

41

41

Fietsroute Zuid-Hessenpoort

625

600

-

25

0

Voorsterpoort

3.075

689

109

2.277

563

1.714

Bushaltes Stadshagen nieuwe consessie

875

551

359

-35

-35

Mobiliteit Binnenstad

200

200

Afgesloten

Versnelling plaatsen laadpalen

200

140

21

39

39

Eli Heimanslaan

650

199

149

302

302

MobiliteitsHubs

265

298

28

-61

0

Zwolle Wereldfietsstad

712

233

186

293

293

I-Centrale

250

24

-

226

226

Bisschop Willebrandlaan

400

25

1

374

374

Rhijnvis Feithlaan

400

14

2

383

383

Zwartewaterallee

1.051

0

1.051

0

1.051

OR Voorsterpoort-Oost

1.955

0

1.955

0

1.955

Fietspad Nieuwleusenerdijk

1.000

856

-

144

144

Uitwerking Kroesenallee

350

174

82

94

94

Herinrichting Industrieweg

1.389

32

98

1.259

1.259

Van 50 naar 30 km per uur

300

0

-

300

300

Actieplan stadslogistiek

250

192

-

58

Afgesloten

Rotonde Hanekamp - Wipstrikker

300

50

4

247

247

Stadshart Zero-emissie stadslogistiek

1.206

172

351

682

682

Holtenbroek-ZWA-B-Aansl ZwKw-Middelw.

550

25

13

512

12

500

Holtenbroek-ZWA-C-Kruisp Middelw-Bachln

1.191

80

37

1.074

0

1.074

Holtenbroek-ZWA-E-Krp.Montev-Zw.Allee

630

30

16

584

9

575

Holtenbroek-ZWA-G-Herinrich OR Zw.Allee

4.580

58

88

4.434

0

4.434

Holtenbroek-ZWA-I-Klimaatadaptieve mtr

2.105

95

278

1.733

1.733

Megabits

294

40

76

178

178

Woningbouwimpuls Oosterenk-Herinr.OR Dr.Spanj

3.480

0

18

3.462

0

3.462

Woningbouwimpuls Oosterenk-Herinr.Dr.Thienen

2.724

0

11

2.713

0

2.713

Woningbouwimpuls Oosterenk-Herinr.Heesweg

702

0

4

698

0

698

Woningbouwimpuls Oosterenk-Uitbr.wandelnOost

807

1

31

775

170

606

Woningbouwimpuls Oosterenk-Zuid Aansl.fietsnw

589

0

1

588

588

Woningbouwimpuls Oosterenk-Nrd Aansl.fietsnw

492

0

0

492

0

492

Woningbouwimpuls Oosterenk-Verwerving grond

732

0

2

730

0

730

Holtenbroek-ZWA-A-Herinr krp Mozart/ZWA

545

0

10

534

534

Kruising Scholtensteeg-Zwolseweg

207

0

207

207

Oud Frankhuis-Hasselterdijk

321

-

321

321

Holtenbroek-ZWA-D Rotonde Rijnlaan-Eemlaan

1.289

27

1.262

73

1.189

Totaal

302.721

235.372

22.453

-49

44.946

22.902

22.043

Financiële toelichting kredieten

Doorstroming Openbaar Vervoer (lange termijn).
In 2024 is dit project administratief afgesloten binnen doel 631. De uitvoering van het laatste onderdeel van dit project, 1e deel Kop Assendorperstraat, is onderdeel geworden van het programma Stadshart, doel 521.

MobiliteitsHubs
Voor dit project is er in 2024 nog enkele uren inzet geweest. De lasten hiervan zijn omgeboekt naar de baten en lasten van doel 631 en het project is afgesloten. Inhoudelijk worden de werkzaamheden voor de Mobiliteitshubs zelf voorgezet binnen de  baten en lasten van doel 631 met als dekking de Specifieke uitkering Capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid (CDOKE).

In 2024 zijn de projecten 'Fietsroute Zuid-Hessenpoort' en 'Mobilitiet Binnenstad' administratief afgesloten. Voor beide projecten hebben de laatste feitelijke bestedingen in 2023 plaatsgevonden.

Deze pagina is gebouwd op 06/13/2025 13:22:06 met de export van 06/13/2025 13:13:22