Doel 6.3.1 Toekomstbestendige verkeersinfrastructuur
We zorgen voor een toekomstbestendige verkeersinfrastructuur met prioriteit voor schoon vervoer |
---|
Toelichting op realisatie doel
Als gemeente streven we naar een toekomstbestendige verkeersinfrastructuur met prioriteit voor schoon vervoer. Die ambitie is niet gewijzigd. In de Mobiliteitsvisie werd de STOP-methodiek als uitgangspunt genoemd voor nieuwe projecten. Daar is deelmobiliteit aan toegevoegd, waardoor het STOMP (Mobility as a Service) werd. Om hier meer handvatten aan te geven hebben we de in 2024 Strategie Deelmobiliteit opgesteld. De Strategie Deelmobiliteit formuleert de uitgangspunten die de basis vormen voor het beleid en de uitvoering ervan. De strategie biedt een kader voor samenwerking met private partijen, infrastructuurontwikkeling, en beleidsmaatregelen die deelmobiliteit toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bewoners en bezoekers. Eén van de maatregelen om Zwolle in de toekomst bereikbaar en aantrekkelijk te houden is het realiseren van mobiliteitshubs. Dit zijn goed toegankelijke locaties waar mensen hun auto kunnen parkeren, kunnen overstappen of opstappen naar deel(bak)fiets, -auto, -scooter of openbaar vervoer. Ook zijn er voorzieningen te vinden, zoals laadvoorzieningen, toiletten, pakketkluizen etc. Mobiliteitshubs zijn meer dan een knooppunt van vervoermiddelen. Ze bieden letterlijk ruimte en zijn een randvoorwaarde om woningen te realiseren. Tevens profiteert de bestaande stad mee van de ontwikkeling van de hubs, omdat ook hier meer ruimte ontstaat voor wonen, bewegen en groen. Daarom maken we werk van het plannen, realiseren en exploiteren van hubs. Het realiseren van hubs is een complex en langlopend proces en daarom is een ontwikkelstrategie nodig die adaptief is en kan inspelen op veranderende omstandigheden. Deze Adaptieve ontwikkelstrategie Hubs is in 2024 vastgesteld en schetst de kaders voor de ontwikkeling van hus in gebiedsontwikkelingen en op stadsbreed niveau. Het is een instrument om tussentijds bij te sturen op prioritering, planning, omvang, locaties, investeringen en exploitatie van de hubs. Vanaf 2025 voegen we vanwege de sterke onderlinge inhoudelijke verwevenheid de doelen 6.3.1 en 6.3.2 samen (doel ‘toekomstbestendige en duurzame mobiliteit). We leggen voortaan dus verantwoording af over beide doelen tezamen. |
---|
Toelichting realisatie activiteiten
|
---|
Financieel overzicht doel
In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:
- De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2024, opgedeeld naar:
- Vastgestelde begroting
- Begrote kredieten die in 2024 via exploitatie worden verantwoord
- Vastgestelde begrotingswijzigingen
- De jaarrekeningcijfers
- Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen
Baten en lasten (bedragen x €1.000) | Lasten | Baten | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Saldo |
---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting | 3.324 | 340 | 3.378 | 1.059 | |
+ mutaties kredieten | -4.964 | 2.974 | 0 | 1.990 | |
+ begrotingswijzigingen | 226 | 311 | 642 | 190 | |
Begroting t/m december | 8.514 | 3.625 | 4.020 | 3.239 | |
- Jaarrekening | 8.600 | 3.661 | 4.026 | 3.203 | |
Resultaat doel Toekomstbestendige verkeersinfrastructuur | -86 | 36 | -6 | -36 | |
Saldo | -92 |
Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)
De lasten laten een nadelig saldo zien van € 86.00. De baten zijn € 36.000 hoger. Er wordt € 6.000 euro meer toegevoegd aan de reserve dan begroot en € 36.000 minder onttrokken. Per saldo ontstaat hiermee een nadelig resultaat van € 92.000. Het nadelig resultaat kan als volgt worden verklaard:
|
---|
Toelichting realisatie kredieten
In onderstaand overzicht wordt inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2024 beschikbaar heeft gesteld, met in de laatste twee kolommen een indicatie van toekomstige investeringen:
Project (bedragen x €1.000) | Omvang krediet tot en met 2024 | Gerealiseerd tot en met 2023 | Bestedingen 2024 | Afgesloten 2024 | Restantkrediet | Raming 2025 | Raming 2026 e.v. |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Spoorzone uitvoering | 161.218 | 126.020 | 20.437 | 14.761 | 13.911 | 850 | |
VCN-N340 | 678 | 703 | 11 | -36 | -36 | ||
Hoofdinfrastructuur Stadshagen | 85.726 | 85.433 | 1 | 292 | 292 | ||
Doorstroming Openbaar Vervoer (lange termijn) | 17.398 | 17.469 | - | -71 | Afgesloten | ||
Bicycle ITS | 1.010 | 969 | 41 | 41 | |||
Fietsroute Zuid-Hessenpoort | 625 | 600 | - | 25 | 0 | ||
Voorsterpoort | 3.075 | 689 | 109 | 2.277 | 563 | 1.714 | |
Bushaltes Stadshagen nieuwe consessie | 875 | 551 | 359 | -35 | -35 | ||
Mobiliteit Binnenstad | 200 | 200 | Afgesloten | ||||
Versnelling plaatsen laadpalen | 200 | 140 | 21 | 39 | 39 | ||
Eli Heimanslaan | 650 | 199 | 149 | 302 | 302 | ||
MobiliteitsHubs | 265 | 298 | 28 | -61 | 0 | ||
Zwolle Wereldfietsstad | 712 | 233 | 186 | 293 | 293 | ||
I-Centrale | 250 | 24 | - | 226 | 226 | ||
Bisschop Willebrandlaan | 400 | 25 | 1 | 374 | 374 | ||
Rhijnvis Feithlaan | 400 | 14 | 2 | 383 | 383 | ||
Zwartewaterallee | 1.051 | 0 | 1.051 | 0 | 1.051 | ||
OR Voorsterpoort-Oost | 1.955 | 0 | 1.955 | 0 | 1.955 | ||
Fietspad Nieuwleusenerdijk | 1.000 | 856 | - | 144 | 144 | ||
Uitwerking Kroesenallee | 350 | 174 | 82 | 94 | 94 | ||
Herinrichting Industrieweg | 1.389 | 32 | 98 | 1.259 | 1.259 | ||
Van 50 naar 30 km per uur | 300 | 0 | - | 300 | 300 | ||
Actieplan stadslogistiek | 250 | 192 | - | 58 | Afgesloten | ||
Rotonde Hanekamp - Wipstrikker | 300 | 50 | 4 | 247 | 247 | ||
Stadshart Zero-emissie stadslogistiek | 1.206 | 172 | 351 | 682 | 682 | ||
Holtenbroek-ZWA-B-Aansl ZwKw-Middelw. | 550 | 25 | 13 | 512 | 12 | 500 | |
Holtenbroek-ZWA-C-Kruisp Middelw-Bachln | 1.191 | 80 | 37 | 1.074 | 0 | 1.074 | |
Holtenbroek-ZWA-E-Krp.Montev-Zw.Allee | 630 | 30 | 16 | 584 | 9 | 575 | |
Holtenbroek-ZWA-G-Herinrich OR Zw.Allee | 4.580 | 58 | 88 | 4.434 | 0 | 4.434 | |
Holtenbroek-ZWA-I-Klimaatadaptieve mtr | 2.105 | 95 | 278 | 1.733 | 1.733 | ||
Megabits | 294 | 40 | 76 | 178 | 178 | ||
Woningbouwimpuls Oosterenk-Herinr.OR Dr.Spanj | 3.480 | 0 | 18 | 3.462 | 0 | 3.462 | |
Woningbouwimpuls Oosterenk-Herinr.Dr.Thienen | 2.724 | 0 | 11 | 2.713 | 0 | 2.713 | |
Woningbouwimpuls Oosterenk-Herinr.Heesweg | 702 | 0 | 4 | 698 | 0 | 698 | |
Woningbouwimpuls Oosterenk-Uitbr.wandelnOost | 807 | 1 | 31 | 775 | 170 | 606 | |
Woningbouwimpuls Oosterenk-Zuid Aansl.fietsnw | 589 | 0 | 1 | 588 | 588 | ||
Woningbouwimpuls Oosterenk-Nrd Aansl.fietsnw | 492 | 0 | 0 | 492 | 0 | 492 | |
Woningbouwimpuls Oosterenk-Verwerving grond | 732 | 0 | 2 | 730 | 0 | 730 | |
Holtenbroek-ZWA-A-Herinr krp Mozart/ZWA | 545 | 0 | 10 | 534 | 534 | ||
Kruising Scholtensteeg-Zwolseweg | 207 | 0 | 207 | 207 | |||
Oud Frankhuis-Hasselterdijk | 321 | - | 321 | 321 | |||
Holtenbroek-ZWA-D Rotonde Rijnlaan-Eemlaan | 1.289 | 27 | 1.262 | 73 | 1.189 | ||
Totaal | 302.721 | 235.372 | 22.453 | -49 | 44.946 | 22.902 | 22.043 |
Financiële toelichting kredieten
Doorstroming Openbaar Vervoer (lange termijn). MobiliteitsHubs In 2024 zijn de projecten 'Fietsroute Zuid-Hessenpoort' en 'Mobilitiet Binnenstad' administratief afgesloten. Voor beide projecten hebben de laatste feitelijke bestedingen in 2023 plaatsgevonden. |
---|