Domeinen

Fysiek domein

Doel 6.3.3 Parkeren

We zorgen voor toekomstbestendige en gastvrije parkeeroplossingen

Toelichting op realisatie doel

Om in Zwolle ook de komende jaren toekomstbestendige en gastvrije parkeeroplossingen aan te kunnen bieden is de adaptieve ontwikkelstrategie (AOS) Mobiliteitshubs is opgesteld om dit te faciliteren. De AOS schetst kaders voor de ontwikkeling van hubs in gebiedsontwikkelingen en op stadsbreed niveau. Het is een instrument om tussentijds bij te sturen op prioritering, planning, omvang, locaties, investeringen en exploitatie van de hubs.

Naast de Mobiliteitsvisie 2020-2030 is de in 2023 opgestelde Parkeerstrategie 2040 voedend voor andere beleidsproducten die dit jaar zijn vastgesteld. De Nota Parkeren is de concretisering van de Parkeerstrategie 2040 en faciliteert de gebiedsontwikkelingen, waaronder de Bereikbaarheidsagenda van de binnenstad. De Nota Parkeren introduceert een nieuwe aanpak voor betaald parkeren en de parkeertarieven. Daarnaast faciliteert het de uitwerking van de integratie van deelauto’s en tweewielers, waardoor alternatieve en duurzame mobiliteitsopties worden gestimuleerd.

De Nota Mobiliteitsnormen is het tweede product dat uitwerking geeft aan de Parkeerstrategie 2040. In dit nieuwe (moderne) normenkader gaan we meer kwalitatieve normen en eisen
vastleggen en niet alleen focussen op de autoparkeernorm. Aan de hand van deze nieuwe normen beoordelen we of de mobiliteitsopgave bij de bouw van woningen, kantoren en bedrijven beschikbaar is nu en in de toekomst.

Toelichting realisatie activiteiten

  • Parkeerbeleid en Mobiliteitsnormen: het afgelopen jaar is gewerkt aan het vertalen van het beleid naar een Nota parkeren en een Nota mobiliteitsnormen, passend bij de ontwikkeling en ambities van de stad. In de eerste helft van 2025 zal besluitvorming over beide nota's plaatsvinden.
  • Reguliere parkeerexploitatie: Deze reguliere werkzaamheden zijn ook dit jaar uitgevoerd.
  • Monitoring: In 2023 is gewerkt aan een systeem waarmee we, met behulp van de scanauto, ook monitoringsonderzoeken kunnen uitvoeren. De planning was dat dit systeem eind 2023 operationeel zou zijn en we de tweejaarlijkse parkeerdrukmeting in en rondom de binnenstad hiermee zouden kunnen uitvoeren. Doordat de werkzaamheden in de tijd wat zijn uitgelopen bleek dit niet mogelijk. Op dit moment is het systeem voorbereid en de planning is dat we in de loop van 2024 het systeem ook op straat kunnen testen. Als dit succesvol is kan in 2024 de periodieke parkeerdrukmeting worden uitgevoerd met behulp van de scanauto. Met behulp van de scanauto zijn we nu in staat om ook parkeerdrukmetingen uit te kunnen voeren in de stad.

Financieel overzicht doel

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2024, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2024 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten (bedragen x €1.000)

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

8.373

12.442

4.344

3.896

+ mutaties kredieten

0

0

0

0

+ begrotingswijzigingen

193

746

1.193

645

Begroting t/m december

8.566

13.188

5.537

4.541

- Jaarrekening

7.751

14.157

7.309

4.529

Resultaat doel Parkeren

815

969

-1.772

-12

Saldo

0

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

De lasten laten een voordelig saldo zien van € 815.000, de baten een voordelig saldo van € 969.000 en lagere onttrekking van € 12.000 van de reserve. Omdat voor parkeren altijd een sluitende exploitatie wordt beoogd, wordt het resultaat verrekend met de egalisatiereserve parkeren. Het saldo is daarmee 0

Het resultaat op de lasten van € 815.000 wordt voornamelijk veroorzaakt door:

  • De kosten voor met name het Buitengewoon Onderhoud waren circa  €700.000 lager. Dit betreft voor € 318.000 het nog niet (volledig) uitgevoerd buitengewoon onderhoud. Hiervoor wordt € 318.000 gereserveerd in de reserve parkeren.  Het resterende voordeel van € 382.000 wordt veroorzaakt doordat de kosten bij de aanbesteding van het onderhoud lager uitvielen en bij inspectie is gebleken dat de staat van onderhoud op dat moment nog goed was en vervanging niet noodzakelijk was.
  • Lagere kosten voor handhaving en scanauto van € 87.000 doordat begin van 2024 door personele problemen minder handhavingsuren ingezet konden worden.

Het positieve resultaat van € 969.000 op de baten worden voornamelijk veroorzaakt door:

  • In de najaarsrapportage 2024 is per saldo een hogere inkomst uit parkeren gemeld. De uiteindelijke inkomsten uit parkeren waren zelfs € 969.000 hoger dan verwacht. Dit is ca 7,4 %van de begrote inkomsten. Hiermee wordt de ontwikkeling van 2023 doorgezet waarbij, bij gelijkblijvende parkeertarieven, er meer geparkeerd wordt.

Toelichting realisatie kredieten

In onderstaand overzicht wordt inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2024 beschikbaar heeft gesteld, met in de laatste twee kolommen een indicatie van toekomstige investeringen:                   

Project (bedragen x €1.000)

Omvang krediet tot en met 2024

Gerealiseerd tot en met 2023

Bestedingen 2024

Restantkrediet
31 december 2024

Raming 2025

Raming 2026 e.v.

Parkeerbeleid Koersdocument 2016-2020

120

113

Afgesloten

Koersdocument parkeren 2016-2020

120

120

Afgesloten

Actieplan fietsparkeren binnenstad

349

261

88

88

Laadpalen Parkeergarage Lubeckplein

85

85

Afgesloten

Fietsparkeren station Zwolle

65

15

Afgesloten

Vervangen diverse pollers

524

272

Afgesloten

Verv app kentekenparkeren

104

104

Afgesloten

2022-Dijkstraat camerasysteem

25

10

19

Afgesloten

2022-Dyn parkeerverwijssysteem

41

0

0

41

41

2023-Verv app kentekenparkeren

148

55

48

45

45

2023-Vervangen diverse pollers

127

27

26

Afgesloten

Parkeerregulering Hogenkmp

120

0

120

120

2024-Pas de Deux camerasyst.

34

17

17

17

2024-Parkeerverwijs 2G n 4G

47

3

44

44

2025 Verv. Kenteken-parkeren

146

146

146

2025-Dijkstraat kentekencamera

6

6

6

2025-Noordereiland camera's

50

50

50

2025-Schrobmachine - Lubeck

68

68

68

2025-Lubeckplein camera server

47

47

47

2025-Dijkstraat verlichting

57

57

57

Totaal

2.283

1.062

113

730

730

0

Financiële toelichting kredieten

Er zijn diverse kredieten afgesloten.

  • Met name de kosten voor de pollers zijn lager uitgevallen door vervanging van de besturing en vervanging van een deel van de poller in plaats van de gehele installatie. Lagere kapitaallasten uit vervangingsinvesteringen of projectkosten worden verrekend met de reserve.
  • Krediet fiets parkeren station Zwolle kan worden afgesloten omdat de werkzaamheden zijn afgerond.
  • De overige kredieten betreffen voornamelijk vervangingsinvesteringen waarvan de werkzaamheden zijn afgerond.
Deze pagina is gebouwd op 06/13/2025 13:22:06 met de export van 06/13/2025 13:13:22