Domeinen

Fysiek domein

Doel 7.3.3 Vitaliteit en gezondheid

We sturen op vitaliteit en gezondheid van mens, dier èn de omgeving waarin we wonen, werken en recreëren.

Toelichting op realisatie doel

De buitenruimte wordt meer en meer herontdekt door onze inwoners. Zo zien we bootcamp-clubs die 's avonds bijvoorbeeld een parkeerplaats gebruiken en inwoners die heerlijk luieren op een kleedje langs de gracht.
Extra gebruik geeft ook druk op de buitenruimte. Zo ontvangen we rondom de Milligerplas ook regelmatig klachten over honden en/of recreatief gebruik. In 2024 is de BBQ-plek aan de Milligerplas opgeruimd. Dit omdat deze afbrokkelde en het BBQ-en klachten opleverden van omwonenden.

Op het vlak van Natuur- en Duurzaamheidseducatie zijn veel activiteiten uitgevoerd; zo zijn verschillende mini-voedselbosjes aangelegd bij scholen, is het project leer-ecosystemen voortgezet, en is gestart met de verdere verkenning en eerste projecten op het gebied van ecologie (natuurinclusief gedrag, bodem) en KEC (klimaatadaptatie, Energietransitie en Circulariteit) gestart. Veel mooie samenwerkingen zijn ontstaan met en tussen de bestaande en nieuwe Natuur- en Duurzaamheid educatiepartners.

In 2024 is, samen met de dierpartners, gewerkt aan het beleidsplan Dierenwelzijn. De basis van dit plan is gericht op toekomstbestendigheid. De druk op de dierpartners neemt toe (groei stad, complexere vraagstukken), door meer en beter samen te werken verwachten wij deze toenemende druk sámen aan te kunnen. Het beleidsplan wordt in het eerste kwartaal van 2025 opgeleverd aan college en raad.
In 2024 is een nieuwe dierplaag ontdekt binnen de gemeente Zwolle. Het gaat hier om plaag-mieren. In 2025 gaan we samen met betreffende inwoners een pilot starten in de bestrijding van deze plaagmieren.

Toelichting realisatie activiteiten

Stadsboerderijen en buurtweides

  • In 2024 is verder gewerkt aan optimalisering van de inzet van de stadsboerderijen en buurtweides. Met name op diergebied is gewerkt aan het vergroten van de gezamenlijke kennis, om zo nóg beter aan onze wettelijke taken te kunnen voldoen. In 2025 is wegens de vogelgriep langere tijd een afschermplicht ingesteld.

Dierenwelzijn

  • Naast het opstellen van het beleidsplan Dierenwelzijn hebben we ons inhoudelijk in 2024 gericht op samenwerken. De samenwerking met de gesubsidieerde dierpartners volgt in een groter samenwerkingstraject en ook is in 2024 gewerkt aan toekomstbestendige dierweides. Na vaststelling van het beleidsplan worden deze trajecten verder voortgezet.

Inzet op dierplagen, zijnde activiteiten om contact met ziekteverwekkers, flora en fauna die de gezondheid bedreigen of buitensporig veel overlast veroorzaken te voorkomen:

  • De afgelopen jaren worden we door de klimaatverandering steeds vaker geconfronteerd met boomziektes, dierplagen en stormschade. Het bestand van de straatbomen "vergrijst". In de komende jaren wordt een deel planmatig vervangen op basis van het Meerjarenopgavenplan. In dit jaarverslag staat in de risicoparagraaf  een uitgebreide uiteenzetting van de boomziektes, de potentiële risicobomen, de eikenprocessierups, de Essentakkensterfte, de overlast door “lekkende bomen”, stormschade, droogte door klimaatverandering en de Japanse duizendknoop.
  • In 2024 zijn in het kader van het ganzenbeheerplan diverse maatregelen genomen om de ervaren overlast te verminderen. De maatregelen zijn nestbehandeling, fysieke aanpassingen in de buitenruimte, monitoring van aantallen en meldingen, een bewonersavond en communicatie over ganzen. Het ganzenbeheerplan is in 2022 gestart met lerend beheer. In 2024 is deze aanpak gecontinueerd. Alle maatregelen uit het plan zijn ten uitvoering gebracht. Uiteindelijk waren minder kosten nodig dan vooraf begroot.
  • Nieuw is 2024 is de opkomst van plaagmieren. Deze plaagmieren zijn zo invasief, dat zij grote delen van het straatwerk instabiel maken. Ook hier moeten we middels pilots in 2025 de route naar lerend beheren gaan bepalen. Op dit moment is nog niet inzichtelijk wat hiervan de (structurele) consequentie is.

Financieel overzicht doel

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2024, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2024 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten (bedragen x €1.000)

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

2.774

3

0

0

+ mutaties kredieten

0

0

0

0

+ begrotingswijzigingen

216

0

0

231

Begroting t/m december

2.989

3

0

231

- Jaarrekening

2.759

0

0

85

Resultaat doel Vitaliteit en gezondheid

230

-3

0

-146

Saldo

82

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

De lasten hebben een voordelig resultaat van € 230.000 en de baten een nadelig resultaat van € 3.000. Omdat er € 146.000 minder is onttrokken aan de reserves, wordt uiteindelijk een voordelig saldo gerealiseerd van € 82.000.

  • In 2020 was er € 94.000 incidenteel beschikbaar gesteld voor natuur- en duurzaamheidseducatie (NDE). Sindsdien is dit budget onbesteed gebleven. Allereerst kwam dat door de personele bezetting. Dat is inmiddels een paar jaar op orde. Maar dit budget is al die tijd ongemoeid gebleven. Er is geen goede reden waarom dit budget nog gereserveerd zou moeten worden voor NDE, nadat er de afgelopen jaren ook structureel budget is bijgekomen. Voor 2025 is er daarnaast budget incidenteel beschikbaar gesteld. Daarom kon het budget van € 94.000 vrijvallen. Daardoor ontstaat er een voordeel van € 94.000 op de lasten en is de onttrekking aan de reserves ook € 94.000 lager dan begroot.
  • Daarnaast had NDE in 2023 ook incidenteel budget beschikbaar gekregen. Sindsdien zijn de plannen iets gewijzigd waardoor dit budget nog niet is uitgegeven. De verwachting is dat dit in 2025 gaat gebeuren. Daarom is besloten dit bedrag te reserveren. Doordat het niet is uitgegeven ontstaat er een voordeel van € 35.000 op de lasten en is de onttrekking aan de reserves ook € 35.000 lager dan begroot.
  • In 2023 was er ook tweemaal € 47.000 beschikbaar gesteld voor personele versterking van NME. Dit is toen een jaar opgeschoven doordat de versterking nog niet was aangenomen. In 2025 is de loonsom voor deze versterking per abuis niet doorbelast. Daardoor ontstaat er een voordeel van € 47.000 op de lasten.
  • De subsidie aan de Stadshoeve uit 2022 is lager vastgesteld. Daardoor ontstaat er een voordeel van € 24.000 op de lasten.

Toelichting realisatie kredieten

In onderstaand overzicht wordt inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2024 beschikbaar heeft gesteld, met in de laatste twee kolommen een indicatie van toekomstige investeringen:                   

Project (bedragen x €1.000)

Omvang krediet tot en met 2024

Gerealiseerd tot en met 2023

Bestedingen 2024

Restantkrediet
31 december 2024

Raming 2025

Raming 2026 e.v.

2022-Hekwerk e.d. weides openb

72

72

0

0

0

2023-hekwerk e.d. weides openb

115

78

37

0

0

2024-hekwerk e.d. weides openb

85

0

27

58

58

2024-VVI snipperpad

48

0

43

5

5

Totaal

320

150

107

63

63

0

Financiële toelichting kredieten

Bovenstaand overzicht laat zien dat er in 2024 geen kredieten binnen dit doel zijn afgesloten of dat er financiële afwijkingen zijn.

Deze pagina is gebouwd op 06/13/2025 13:22:06 met de export van 06/13/2025 13:13:22