Domeinen

Fysiek domein

Doel 6.2.2 Behouden en versterken sociaal woningaanbod

We behouden en versterken de beschikbaarheid van sociale huurwoningen en de betaalbaarheid voor de laagste inkomens

Toelichting op realisatie doel

De druk op de woningmarkt is enorm. De woningbouwproductie is de afgelopen jaren achtergebleven bij de groeiende vraag met als gevolg oplopende wachttijden en afnemende slaagkansen voor doelgroepen. Corporaties, huurdersorganisaties en gemeente hebben de ambitie om de slaagkansen voor een sociale huurwoning in Zwolle te verhogen. De gemeente en corporaties zetten gezamenlijk vol in op het realiseren van nieuwe sociale huurwoningen.  Naast het toevoegen van nieuwe woningen, spreken partijen af de bestaande voorraad beter te benutten én doorstroming op de woningmarkt te bevorderen. Dat zorgt ervoor dat meer sociale huurwoningen vrijkomen en het vergroot ook de kans voor huishoudens om te wonen in een woning die past bij hun huishoudenssamenstelling, levensfase en inkomen.
Door de hoge inflatie en de gestegen energiekosten hebben steeds meer bewoners moeite om rond te komen. Armoede is funest voor de bestaanszekerheid, reden voor gemeente Zwolle en corporaties om er alles aan te (blijven) doen om armoede en schulden te voorkomen. We zetten ons gezamenlijk in om de woonlasten van de Zwolse huurders betaalbaar te houden.

Toelichting realisatie activiteiten

  • In 2023  hebben we nieuwe prestatieafspraken opgesteld met de  Zwolse woningcorporaties en de huurdersorganisaties. Deze zijn in januari 2024 door alle partijen ondertekend. Via de prestatieafspraken geven we vanuit een gedeeld perspectief concreet invulling aan de woonambities voor Zwolle. En daarmee werken we samen aan het realiseren van voldoende sociale huurwoningen voor verschillende doelgroepen en waarborgen we de betaalbaarheid.
  • Op basis van de prestatieafspraken stellen we een jaarplan op dat ieder jaar geactualiseerd wordt. Monitoring vindt twee keer per jaar plaats in het bestuurlijk overleg met corporaties en huurdersorganisaties. Uitgangspunt is dat er gemiddeld jaarlijks minimaal 200 sociale huurwoningen worden gerealiseerd. Dit aantal wordt gehaald, maar blijft een belangrijk punt van aandacht. De druk op de sociale woningmarkt is enorm en de huisvesting van bijzondere doelgroepen, onder andere de taakstelling voor de huisvesting van statushouders, neemt alleen maar toe. Het realiseren van flexwoningen en het sluiten van de Stadsdeal moet een aanvulling op de 200 woningen in de reguliere gebiedsontwikkelingen opleveren.
  • De belangrijkste resultaten van het programma wonen en zorg is het uitdragen dat het in deze opgave vooral gaat om wonen, genormaliseerd in inclusieve samenleving waarin iedereen een thuis heeft. Door het stevige netwerk met partners in de stad zoals WWZ038 en Concilium zijn er veel projecten gerealiseerd.  De komende jaren bouwen we verder aan het beschermd thuis wonen en het realiseren van vitaal krachtige solidaire wijken waarin ruimte is voor inwonersinitiatieven. Hierover hebben we afspraken vastgelegd in de prestatieafspraken met de corporaties en in het actieplan seniorenhuisvesting.
  • In 2024 is de regionale woonzorgvisie van West-Overijssel ondertekend. Landelijk gezien is dit de eerste regionale woonzorgvisie. Deze woonzorgvisie vormt de basis voor gemeenten om concreet aan de slag te gaan met de lokale woonzorgopgave. Met de ondertekening van de regionale woonzorgvisie West-Overijssel is ook het afsprakenkader ouderenhuisvesting getekend. In dit afsprakenkader staat op gemeenteniveau beschreven hoeveel nultreden-, geclusterde en zorggeschikte woningen er moeten worden gerealiseerd tot 2030.
  • Een verplichting uit de Wet versterking regie volkshuisvesting is het opstellen van een huisvestingsverordening met daarin in ieder geval een urgentieregeling. Zwolle kan door middel van deze verordening sturen op een evenwichtige woonruimteverdeling en beheer van de betaalbare woningvoorraad. In 2024 hebben we de eerste stappen gezet om te komen tot een huisvestingsverordening. Dit geldt ook voor de urgentieregeling.
  • Om uitvoering te geven de wet Goed Verhuurderschap en de wet Betaalbare Huur en te zorgen voor een gezonde huurmarkt hebben we na en verkenning in 2024 besloten te starten met een pilot Huurteam+. Er is een start gemaakt met de inrichting van het Huurteam+ in de vorm van een onafhankelijke stichting die zich richt op alle huurders in Zwolle. Het Huurteam+ wordt een fysiek punt waar huurders terechtkunnen met meldingen over misstanden op de huurmarkt. Het team verzorgt ook informatievoorziening, onderzoek, bemiddeling en dossiervorming in het kader van de uitvoering van de Wet goed Verhuurderschap en de Wet betaalbare huur.
  • In januari 2024 zijn we gestart met de uitwerking van het Actieplan Beter Benutten van de Bestaande Woningvoorraad. Het actieplan richt zich op de uitvoering van de 15 maatregelen die elk op hun eigen manier bijdragen aan het beter te benutten van de bestaand woningvoorraad en het bevorderen van de doorstroming op de woningmarkt. Door het aanpassen van een aantal beleidsregels verruimen we de mogelijkheden voor woningdelen en woningsplitsing.

Financieel overzicht doel

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2024, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2024 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten (bedragen x €1.000)

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

603

0

330

20

+ mutaties kredieten

-185

-45

0

230

+ begrotingswijzigingen

-3

0

0

5

Begroting t/m december

784

-45

330

254

- Jaarrekening

750

-45

330

254

Resultaat doel Sociaal woningaanbod

34

0

0

0

Saldo

35

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

Bovenstaand overzicht laat zien dat er geen groot voordelig of nadelig resultaat (groter dan €100.000) binnen dit doel aanwezig is en op basis van de financiële verordening gemeente Zwolle is er dan ook geen financiële toelichting benodigd.

Toelichting realisatie kredieten

In onderstaand overzicht wordt inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2024 beschikbaar heeft gesteld, met in de laatste twee kolommen een indicatie van toekomstige investeringen:                   

Project (bedragen x €1.000)

Omvang krediet tot en met 2024

Gerealiseerd tot en met 2023

Bestedingen 2024

Afgesloten 2024

Restantkrediet
31 december 2024

Raming 2025

Raming 2026 e.v.

Versnellingsactie sociale huur

5.026

3.671

2

1.353

1.353

Diezerpoort, Fysiek

2.489

1.974

4

511

511

Semi-permanent/flex wonen

650

487

0

163

163

Wonen met zorg

2.951

874

52

2.025

2.025

Stimuleringsregeling flex en transformatiewoningen

3.456

0

0

3.456

3.456

Flex wonen voorbereiding div locaties

1.764

723

216

825

525

300

Wet versterking Volkshuisvesting

30

0

0

30

30

Gemeentelijke grondexploitaties Wonen:

0

0

* Kamperpoort

26.716

26.719

0

-3

Afgesloten

Totaal

43.082

34.448

274

-3

8.363

8.063

300

Financiële toelichting kredieten

Bovenstaand overzicht laat zien dat er in 2024 geen kredieten binnen dit doel zijn afgesloten of dat er financiële afwijkingen zijn.

Deze pagina is gebouwd op 06/13/2025 13:22:06 met de export van 06/13/2025 13:13:22