Domeinen

Fysiek domein

Doel 7.1.2 Fysieke voorzieningen

We zorgen voor passende en functionele bovengrondse én ondergrondse fysieke voorzieningen vanuit de opgave van wijk en stad

Toelichting op realisatie doel

Wij beheren en onderhouden ons areaal (onder andere wegen, verkeerslichten, openbare verlichting, kabels & leidingen en bruggen/tunnels) om de huidige functie te borgen. Dit doen we door gestructureerd jaarlijks het onderhouds- en vervangingsprogramma op te stellen. De basis hiervoor is voldoen aan wet- en regelgeving, landelijke normen en richtlijnen. Hiermee borgen we de veiligheid, de technische kwaliteit en voorkomen we kapitaalvernietiging. We maken dit programma met een horizon van minimaal 5 jaar. We kijken steeds verder vooruit om kostenstijgingen als gevolg van het ouder wordende areaal aan te zien komen. De beheerstrategie voor de verschillende kapitaalgoederen is vastgelegd in de jaarlijkse beheerplannen en is actueel. De beheerplannen zijn input geweest voor de Nota Kapitaalgoederen 2023-2026.
We programmeren niet alleen vanuit de onderhouds- en investeringsbehoefte, maar stemmen integraal af met de wijken, andere fysieke voorzieningen en met de gemeentelijke programma’s op het gebied van Klimaatadaptatie, Energietransitie en Circulariteit (KEC). Participatie is onderdeel van de daadwerkelijke uitvoering van de projecten. Hiermee leveren we zo goed mogelijk een bijdrage aan de bereikbaarheid van de stad, het woon-, leef- en vestigingsklimaat (buitengeluk) en andere doelen binnen programma’s 5, 6 en 7. Deze integrale afstemming is geborgd in het proces van de MeerJarenOpavenProgrammering (MJOP).

Naast het uitvoeren van het fysieke onderhoud en vervanging vraagt het borgen van de functionaliteit om verbetering van de beveiliging van de systemen. Met name bij de processen en systemen van de procesautomatisering (ten behoeve van aansturing verkeersregelinstallaties, gemalen, bruggen en openbare verlichting) aanvullende werkzaamheden. Voor het borgen van het veilig werken aan installaties is het concept handboek installatieverantwoordelijkheid NEN3140 opgesteld. Vooruitlopend op de implementatie ervan, zijn we de organisatie aan het optimaliseren.

Toelichting realisatie activiteiten

Ten aanzien van de uitvoering van onderhoudswerkzaamheden, vervangingsinvesteringen en diverse projecten, zijn we in 2024 tegen enkele tegenvallers aangelopen. Een aantal werkzaamheden hebben we niet in uitvoering kunnen brengen vanwege capaciteitsproblemen zowel intern als extern. Ten eerste was er een intern capaciteitsprobleem vanwege het feit dat we niet over voldoende menskracht beschikten (en beschikken) om nog uit te voeren werken in de inkoop- en aanbestedingsproceure te brengen. Ook liepen en lopen we tegen hetzelfde probleem aan bij andere afdelingen. Daarnaast, ten tweede, hebben we gemerkt dat ook de markt (externe partijen als aannemers en adviesburea's) te maken hebben met een overvloedige vraag vanuit onder andere andere overheden en niet tijdig kunnen leveren c.q. niet de werkvoorbereiding en projectleiding op kunnen pakken. Algeheel gevolg is dat we de Nota Kapitaalgoederen in 2024 niet voldoende hebben kunnen oppakken en ten uitvoer hebben kunnen brengen.

Wegen reconstructies

  • De benodigde capaciteit voor de ombouw van woonstraten tot toekomstige klimaatstraten in een deel van Wipstrik en Aa-landen Zuid is beschikbaar. Het jaar 2025 wordt gebruikt voor de verdere voorbereiding en aanbesteding van de ombouw om te komen tot een uitvoering eind 2025/2026.
  • In 2024 en het begin van 2025 zijn er nieuwe raamovereenkomsten opgesteld en aanbesteed om de reeds geplande vervangingen vanaf 2025 tot uitvoering te brengen en daarvoor de eerder toegekende vervangingsinvesteringen te benutten. Het opstellen van het klimaatbestendige ombouwprogramma woonstraten is voorlopig uitgesteld.

Ombouw openbare verlichting naar LED

  • De ombouw volgens de beslisnota 'Energiebesparende ombouw openbare verlichting' (i.r.t. doel 6.4.1) en de versnelling energiezuinige openbare verlichting 2020-2023 (besluit 20191125-9) is in 2024 nagenoeg afgerond. Een klein deel vindt nog in 2025 plaats. De afsluitende rapportage (inclusief financiële gevolgen van het verledden) naar aanleiding van het genoemde besluit zal in 2025 worden opgesteld.

Machinerichtlijn

  • In 2024 zijn de fysieke werkzaamheden in het kader van de machinerichtlijn (MRL) voor de Vispoorten- en Diezerpoortenbrug en de vier op afstand bedienbare grote beweegbare bruggen (Twistvlietbrug, Mastenbroekerbrug, Holtenbroekerbrug en Hofvlietbrug) afgerond. De formele CE-certificering verwachten wij mei 2025 te ontvangen, waarmee de werkzaamheden in het kader van de MRL voor deze zes bruggen ook formeel zijn afgerond.
  • De voorbereiding en uitvoering van de resterende werkzaamheden in het kader van de machinerichtlijn zijn verder vertraagd. Deels door het ontbreken van interne en externe capaciteit, maar deels ook als gevolg van heroverwegingen en van invloed zijnde ontwikkelingen in de stad. De uitvoering van het restant van de werkzaamheden in het kader van de MRL is voorzien in 2026/2027.

Overige vervangingen

  • De vervangingsinvesteringen van verkeerslichten en houten bruggen zijn volgens planning uitgevoerd of nog in uitvoering.

Financieel overzicht doel

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2024, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2024 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten (bedragen x €1.000)

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

16.967

659

532

55

+ mutaties kredieten

-76

0

0

76

+ begrotingswijzigingen

1.221

415

300

1.856

Begroting t/m december

18.265

1.074

832

1.988

- Jaarrekening

15.977

1.243

1.673

1.163

Resultaat doel Fysieke voorzieningen

2.288

169

-841

-825

Saldo

791

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

De lasten en de baten laten een voordelig saldo zien van € 2.288.000 en € 169.000. Omdat € 841.000 meer wordt toegevoegd aan de reserves en € 825.000 minder wordt onttrokken, ontstaat uiteindelijk een voordelig resultaat van € 791.000.

Er is een bedrag van € 1.666.000 is gereserveerd in de reserve nutvw-fysiek:

  • Er is € 841.000 minder uitgegeven in 2024, omdat opdrachten doorlopen naar 2025. Dit bedrag is toegevoegd aan de reserve nutvw-fysiek, waardoor de toevoeging aan de reserves eveneens € 841.000 hoger is. Per saldo geeft dit geen resultaat.
  • Er is € 825.000 minder besteed op opdrachten die overliepen vanuit 2023. Dit bedrag is minder onttrokken aan de reserve-nutvw fysiek, waardoor de onttrekking uit de reserve € 825.000 lager is. Per saldo geeft dit geen resultaat.

Voorgaande komt door lange doorlooptijden en door vertragingen als gevolg van capaciteitsgebrek zowel intern als in de markt en lange levertijden.

Het voordeel wordt gerealiseerd door:

  • Een deel van het geplande groot onderhoud is niet uitgevoerd en wordt doorgeschoven. Oorzaak is het capaciteitsgebrek zowel intern als in de markt. Het gaat om een bedrag van € 427.000 voor wegen en kunstwerken en moet opnieuw gepland worden.
  • Een deel van het geplande budget voor onderhoud elementen bleek niet uitvoerbaar. Het gaat om een bedrag van € 448.000.
  • De energiekosten voor openbare verlichting waren € 181.000 hoger dan budget. Dit komt door de sterke tariefstijging in 2024 voor elektra en netwerkkosten. De structurele budgetverhoging uit het najaarsmoment van 2023 was niet toereikend voor 2024 en ook niet voor 2025, want hoewel de energietarieven weer enigszins dalen, stijgen de netwerkkosten opnieuw aanzienlijk.
  • Door de relatief zachte winter is € 97.000 minder uitgegeven aan gladheidsbestrijding.
  • Aan schadeherstel is € 186.000 meer uitgegeven. Hier tegenover staan € 154.000 aan (extra) schadevergoedingen op de baten.
  • Daarnaast waren er € 15.000 extra opbrengsten (baten) en € 17.000 minder kosten (lasten) die we niet verder toelichten.

Toelichting realisatie kredieten

In onderstaand overzicht wordt inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2024 beschikbaar heeft gesteld, met in de laatste twee kolommen een indicatie van toekomstige investeringen:                   

Project (bedragen x €1.000)

Omvang krediet tot en met 2024

Gerealiseerd tot en met 2023

Bestedingen 2024

Restantkrediet
31 december 2024

Raming 2025

Raming 2026 e.v.

Ombouw openbare verlichting naar LED

7.563

6.667

740

156

156

Wegen reconstructies 2019

630

103

63

464

464

2020-AOW brug vervangen houten leuning

43

16

0

27

27

2020-AOW brug conserveren

21

10

0

11

11

2020-AOW brug MRL

10

0

0

10

10

2021-Verkeersregelinstallaties

526

526

0

afgesloten

2021-Pelserbrug verv.cilinder

44

0

0

44

44

2021-Pelserbrug besturingskast

21

0

0

21

21

2021-HBB camerasysteem brug

67

58

9

afgesloten

2021-HBB slagbomen vervanging

179

169

0

afgesloten

2021-Mastenbroekerbrug camera

74

71

0

afgesloten

2021-Mastenbroekerbrug interco

10

5

0

afgesloten

2021-Twistvlietbrug camerasyst

41

35

0

afgesloten

2021-Twistvlietbrug cameramast

22

16

6

afgesloten

2021-Brugbediening marifoon

19

15

0

afgesloten

2022-Verv asfalt element/beton

1.025

161

0

864

864

2022-Hanekampbr landvkrseinen

8

0

0

8

8

2022-Hanekampbrug conservering

28

28

0

afgesloten

2022-Vispoortenbrug bekabeling

7

3

0

afgesloten

2022-HBB verv hoofdv&binnenins

9

0

9

afgesloten

2022-Bruggen voegovergangen

101

0

31

70

70

Veiligheid en gezondheid

90

59

1

30

30

2023-vervanging VRI

1.111

348

677

86

86

2023-VVI asfalt

783

0

215

568

568

2023-VVI asf > elementen/beton

2.475

0

0

2.475

1.275

1.200

2023-verv borden bebouwde kom

50

0

0

50

50

2023-VVI wegafsluitingen

225

0

203

afgesloten

2023-Diezerp.brug kabels

25

0

17

afgesloten

2023-Diezerp.brug elektr inst

363

101

241

afgesloten

2023-Diezerp.brug verk.seinen

6

0

3

afgesloten

2023-Diezerp.brug aandrijving

347

0

344

afgesloten

2023-Hofvlietbrug elektr ins

35

5

5

afgesloten

2023-Hofvlietbrug slagbomen

171

156

1

afgesloten

2023-Mastenbr.brug slagbomen

183

122

18

afgesloten

2023-Mastenbr.brug verk. seine

15

1

14

afgesloten

2023-Pelserbrug slagbomen

90

0

0

90

90

2023-Pelserbrug elektr install

416

19

75

322

322

2023-Pelserbrug verkeersseinen

33

0

0

33

33

2023-Pelserbrug aandrijving

220

0

0

220

220

2023-Schoenkuiperbrug remmingw

94

0

94

afgesloten

2023-Vispoortenbrug kabels

25

0

24

afgesloten

2023-Vispoortenbrug elektr ins

473

182

281

afgesloten

2023-Vispoortenbrug verk.seine

15

0

14

afgesloten

2023-Vaste bruggen verv houten

346

105

129

112

112

2023-Spoolderb.brug kast/pomp

11

0

0

11

11

2023-Brugbediening camera/comp

11

1

-1

afgesloten

2023-Vispoortenbrug aandrijvin

444

0

433

11

11

OH elementenverharding (incid)

1.200

78

88

1.034

734

300

2024-VVI asfalt>asfalt

709

0

709

709

2024-VVI asfalt>beton

1.698

0

1.698

598

1.100

2024-VVI VRI

362

299

63

63

2024-VVI bruggen

2.071

165

1.906

1.106

800

Totaal

24.545

9.060

4.198

11.093

7.693

3.400

Financiële toelichting kredieten

  • Het langlopende meerjarige krediet Ombouw openbare verlichting naar LED wordt in 2025 afgerond.
  • Het project Wegen reconstructies 2019 is in voorbereiding en wordt in 2025 aanbesteed.
  • De andere oudere projecten betreffen bruggen. Deze investeringen zijn uitgesteld om ze te combineren met samenhangende MRL werkzaamheden.
  • Verder zijn er 23 projecten, waaronder MRL gerelateerde projecten, afgesloten en afgerond binnen budget.
Deze pagina is gebouwd op 06/13/2025 13:22:06 met de export van 06/13/2025 13:13:22