Domeinen

Fysiek domein

Doel 7.2.4 Verkeersveiligheid

We bevorderen de verkeersveiligheid

Toelichting op realisatie doel

Om de verkeersveiligheid te bevorderen, hebben we diverse activiteiten uitgevoerd, gebaseerd op de doelen uit de Omgevingsvisie en Mobiliteitsvisie. Deze projecten zijn uitgevoerd binnen bestaande programma’s voor fietsers en voetgangers. In de afgelopen paar jaar is er geen significante daling waarneembaar in het aantal ongevallen.
Bij de projecten uit eerdere jaren die we het afgelopen jaar hebben voorbereid, constateren we dat de begrote uitvoeringskosten door stijgende prijzen van materialen en arbeidsloon niet meer actueel zijn. Dit heeft geleid tot een heroverweging van deze projecten. Ook bij de aanvragen die afgelopen jaar zijn voorbereid en ingediend voor de subsidie Decentralisatie Uitkering Verkeer en Vervoer (DUV&V) merken we dat de gestegen uitvoeringskosten het aantal projecten onder druk zetten.

Toelichting realisatie activiteiten

  • In 2024 hebben we een Strategie Verkeersveiligheid opgesteld om richting te geven aan onze aanpak. Deze strategie biedt een systematische benadering voor het verbeteren van verkeersveiligheid en voedt de dynamische Mobiliteitsagenda met potentiële maatregelen. Het legt de nadruk op preventieve acties, educatie en infrastructuurverbeteringen om een veiligere omgeving voor alle weggebruikers te creëren.
  • We hebben zicht op de mate van risico's op wegen en fietspaden door gebruik te maken van data, zoals de Zwolse risicoviewer, snelheids- en ongevalsdata. Er is geen significante daling van het aantal verkeersongevallen waarneembaar.
  • Er zijn diverse infrastructurele aanpassingen in het kader van verkeersveiligheid geïnitieerd, voorbereid of afgerond.
  • Meldingen, vragen en klachten over verkeersveiligheidszaken worden, waar nodig, besproken in de wijkverkeersteams.
  • Daarnaast hebben we de subjectieve en objectieve verkeersveiligheidscijfers gemonitord in relatie tot de diverse kredieten en projecten.
  • We hebben een risicoviewer waarmee we risicobeelden kunnen opstellen. Deze viewer wordt in samenspraak met de provincie Overijssel verder doorontwikkeld.
  • Op het gebied van verkeerseducatie en gedragsbeïnvloeding worden jaarlijks, in samenwerking met de provincie en diverse partners, een groot aantal educatieprojecten uitgevoerd. Dit gebeurt voor verschillende leeftijdscategorieën en doelgroepen. Voorbeelden hiervan zijn het theoretisch en praktisch verkeersexamen op basisscholen, Streetwise van de ANWB, de Zwolse verkeersquiz voor basisscholen, en cursussen over verkeersregels en diverse thema's zoals fietsverlichting, app- en telefoongebruik in het verkeer en de invloed van alcohol.
    • Wat betreft ·het programma Verkeersveiligheid en gedragsbeïnvloeding constateren we dat de vraag hiernaar in het afgelopen jaar is gestegen. Hierin is tegemoetgekomen, waarmee veel inzet is gepleegd in verkeerseducatie en gedragsbeïnvloeding.
    • Als gemeente zetten we fors in op verkeerseducatie en gedragsbeinvloeding en willen we minimaal 2 euro per inwoner hierop inzetten.
    • De laatste jaren is er ook weer meer focus op educatieve lesprogramma's, praktijklessen en -examens, en voorlichtingsbijeenkomsten. Dit is in lijn met de vastgestelde Strategie Verkeersveiligheid.

Financieel overzicht doel

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2024, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2024 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten (bedragen x €1.000)

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

885

328

0

43

+ mutaties kredieten

0

0

0

0

+ begrotingswijzigingen

221

0

0

223

Begroting t/m december

1.106

328

0

266

- Jaarrekening

738

155

84

191

Resultaat doel Verkeersveiligheid

368

-173

-84

-75

Saldo

36

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

De lasten zijn in 2024 368.000 euro lager dan begroot. De baten zijn € 173.000 lager dan begroot. Er wordt € 84.000 meer dan begroot in de reserve gestort en € 75.000 minder onttrokken. Het voordelig resutlaat is hiermee € 36.000 voordelig.

  • Besteding van het budget van € 75.000 voor een bijdrage aan het Waterschap inzake dijk- versterking van het project Stadsdijken aan de Industrieweg heeft ook in 2024 niet kunnen plaatsvinden. De beschikbare middelen zijn in 2024 niet onttrokken aan de reserve nutvw-fysiek waardoor de onttrekking aan de reserves € 75.000 lager is dan begroot. Per saldo geeft dit geen resultaat.
  • Voor de subsidie 'Fysieke maatregelen en de kosten voor gedragsbeïnvloeding' geldt dat er over 2023 lager dan verwachte subsidie gerealiseerd is van € 44.421. Dit zat met name in het kunnen toepassen van lagere subsidiepercentages op de genomen maatregelen van de Fysieke maatregelen.
  • In 2024 zijn binnen deze subsidie minder 'kleine fysieke maatregelen' genomen dan begroot. hierdoor gaan we uit van € 44.720 subsidie in plaats van € 206.000 begroot. De fysieke maatregelen en de kosten voor gedragsbeïnvloeding vallen onder dezelfde beschikking van de provincie en kunnen onderling worden uitgewisseld. Gedurende het jaar wordt er actief gestuurd op de ontwikkelingen hierin. De lasten voor kleine fysieke maatregelen waren € 399.300 lager dan begroot. Hier tegenover staat dat de lasten voor gedragsbeïnvloeding verkeersveiligheid € 48.590 hoger waren dan begroot. De verwachte baten voor de kleine fysieke maatregelen zijn € 155.650 lager, we kunnen hiervan € 41.879 inzetten voor de hogere lasten van de gedragsbeïnvloeding.
  • Voor de door de Provincie Overijssel beschikbaar gestelde subsidie voor de uitvoer van kleine fysieke maatregelen geldt dat de periode van uitvoer hiervan is gebonden aan het betreffende jaar of het opvolgende eerste kwartaal van het nieuwe jaar. Om die reden kunnen we € 110.250 van de subsidie meenemen naar 2025 en € 83.009 van de eigen beschikbare middelen.

Toelichting realisatie kredieten

In onderstaand overzicht wordt inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2024 beschikbaar heeft gesteld, met in de laatste twee kolommen een indicatie van toekomstige investeringen:                   

Project (bedragen x €1.000)

Omvang krediet tot en met 2024

Gerealiseerd tot en met 2023

Bestedingen 2024

Restantkrediet
31 december 2024

Raming 2025

Raming 2026 e.v.

Van Karnebeektunnel verkeersveiligheid

205

164

0

Afgesloten

Rotonde Roelenweg

250

222

0

Afgesloten

Wipstrikkerallee verkeersveiligheid

504

530

0

Afgesloten

Totaal

959

916

0

0

0

0

Financiële toelichting kredieten

De kredieten 'Van Karnebeektunnel Verkeersveiligheid', 'Rotonde Roelenweg' en 'Wipstrikkerallee verkeersveiligheid' zijn in 2024 administratief afgesloten. Er zijn op deze kredieten in 2024 geen lasten of baten voor gerealiseerd.

Deze pagina is gebouwd op 06/13/2025 13:22:06 met de export van 06/13/2025 13:13:22