Domeinen

Fysiek domein

Doel 6.1.2 Nieuwe ruimtelijke initiatieven op niveau van projecten en initiatieven

We zorgen voor een stad met ruimtelijke kwaliteit en heldere toekomstbestendige ruimtelijke structuren op niveau van concrete projecten en initiatieven

Toelichting op realisatie doel

Met de Omgevingsvisie als ruimtelijk kader is er, conform de criteria, op het niveau van gebiedsprogramma's, Routekaart gebieds- en locatieontwikkelingen en Nieuwe Ruimtelijke Initiatieven gewerkt aan de ontwikkeling van de fysieke leefomgeving.

Toelichting realisatie activiteiten

Begeleiden van Nieuwe Ruimtelijke Initiatieven (NRI) en ruimtelijke ontwikkelingen. Begin 2025 hadden we 46 NRI's in behandeling, waarvan 12 Kwaliteitsimplus Groene Omgeving (KGO) plannen. Een aantal van deze NRI's zijn al voor 2024 gestart.

Een overzicht van een aantal Routekaart gebieds- en locatieontwikkelingen:

Transformatie Oosterenk  

  • De gebiedsvisie voor de transformatie van Oosterenk naar een aantrekkelijk gemengd stedelijk gebied is eind november 2020 vastgesteld. In de jaren daarna is er door een coalitie van BPD, Jansen Vastgoed en deltaWonen (namens de corporaties) samen met de gemeente een Ruimtelijk ontwikkelplan opgesteld voor het Centrumgebied. Het centrumgebied omvat twee ontwikkellocaties rondom het Isala ziekenhuis. BPD ontwikkelt aan ‘de Standsrand’ de voormalige waterschapslocatie aan de Dokter van Thienenweg, ongeveer 250 woningen. Op de ‘Kop van de Boulevard’ aan de Dokter Spanjaardweg ontwikkelt Jansen Vastgoed ongeveer 330 woningen en voorzieningen. Het Ruimtelijk ontwikkelplan is in september 2024 door de raad vastgesteld. Daarna is gestart met het opstellen van de omgevingsplannen voor beide locaties.
  • Voor de verdere transformatie van Oosterenk zien we dat een (passief) faciliterende rol van de gemeente tot onvoldoende voortgang leidt. De omstandigheden vragen om meer regie van de gemeente. Ambities uit de gebiedsvisie worden niet allemaal op plotniveau (door ontwikkelaars) uitgewerkt. Er is op gebiedsniveau behoefte aan een vertaling van de ambities naar (concrete) kaders en integrale keuzes. Het gaat dan om beleidsuitspraken op het gebied van onder meer mobiliteit, parkeren, buitenruimte en energie. We gaan daarom aan de slag met een ontwikkelkader. Onderdeel van het ontwikkelkader is een ruimtelijk kader, ontwikkel- en samenwerkingsstrategie en financieel kader, passend bij de opgave en de rol die de gemeente moet innemen om de gebiedstransformatie waar te maken met duidelijkere verwachtingen richting eigenaren en ontwikkelaars.
  • Verder vond er in 2024 in een aantal kantoorpanden in Midwest tijdelijke opvang van Oekraïners plaats. Met de eigenaar van vijf kantoren in het werkgebied Oosterenk Midwest is in de afgelopen jaren gesproken over het transformeren van deze gebouwen naar woningen (conform het raadsbesluit over de Project Ontwikkelopgave (POO) van juli 2018). In het najaar is deze Project Ontwikkelingsopgave (POO) ingetrokken omdat het niet gelukt is om, binnen de kaders van de POO, tot afspraken te komen. Verdere stagnatie is onwenselijk en we willen daarom met een schone lei te beginnen. Een nieuwe strategie voor de  ontwikkeling van Midwest wordt meegenomen in het op te stellen ontwikkelkader Oosterenk.
  • In november 2024 is verder gestart met de pilot slimme slagbomen. Samen met onder meer het Waterschap, Univé, deltaWonen en met steun van de provincie voeren we gedurende 4 jaar deze pilot uit waarbij we in willen zetten op flexibel en dubbelgebruik van parkeerplaatsen in Oosterenk.
  • Daarnaast zijn eind 2024 58 flexwoningen opgeleverd op de Stadsrandkavel in Oosterenk. Met deltaWonen zijn afspraken gemaakt voor de komende 15 jaar.

Gebiedsprogramma Holtenbroek
We ontwikkelen een integraal toekomstbeeld en gebiedsprogramma Holtenbroek. In de eerste helft van 2024 heeft een aanbestedingsprocedure plaatsgevonden. In de zomer 2024 is de opdracht aan het bureau Urhahn gegeven om het toekomstbeeld Holtenbroek op te stellen. In oktober 2024 is het bureau gestart. Travers Welzijn, en de woningcorporaties deltaWonen en SWZ maken deel uit van het projectteam. Tevens werken we samen met het Wijkplatform Holtenbroek. In dit traject betrekken we eveneens de inwoners en ondernemers in Holtenbroek en overige partners in de wijk. We streven er naar voor de zomer 2025 het toekomstbeeld aan de raad voor te leggen.
We werken verder aan reeds opgestarte projecten in Holtenbroek. We hebben in 2024 aan de volgende projecten gewerkt:  

  • De herontwikkeling van de Zwartewaterzone: in 2024 zijn we gestart naar een herorientatie nadat gebleken is dat de businesscase van dit gebied niet haalbaar was. Er zijn verschillende gesprekken gevoerd. In 2025 zal in combinatie met het toekomstbeeldtraject in het teken staan van participatie ten einde in de zomerperiode 2025 een voorstel voor te leggen aan de gemeenteraad over het vervolg.  
  • De herontwikkeling van de Zwartewaterallee; Door markomstandigheden is in 2024 vertraging opgestreden in het opstellen van de Ruimtelijke ontwikkelprogramma’s en sluiten van overeenkomsten. In 2024 is de planologische procedure opgestart voor Havezate en een Anterieure overeenkomst gesloten. Start bouw van het eerste deel van Havezate is voorzien in 2025.
  • In 2024 is gewerkt aan  de gebiedsvisie voor het Centrum Aa-landen, waarin onder andere de nieuwbouw voor het Meander en de toevoeging van 400 woningen een plek moeten krijgen. De visie wordt in het eerste kwartaal van 2025 voor bestuurlijke besluitvorming voorgelegd.
  • Infrastructurele en klimaatadaptieve aanpassingen in het gebied rondom de Zwartewaterallee: De eerste groene projecten bij de Groene Steentjes en Hogekampseweg zijn in 2024 uitgevoerd. Ook zijn er werkzaamheden uitgevoerd tav de Dobbe vijver. Daarnaast is het ontwerp van het kruispunt Middenweg en Bachlaan verder uitgewerkt. Voor de herinrichting van de openbare ruimte aan de Zwartewaterallee is een integraal plan opgesteld.
  • Holtenbroek Zuid: in dit deelgebied is in 2024 gewerkt aan de flexwoningen van SWZ, het realiseren van zorgwoningen, de transformatie van het LTO gebouw. Afgelopen jaar zijn, met de ontwikkelaar van Zwartewaterallee 4, diverse gesprekken gevoerd. Daarnaast is Cibap gestart met een Tender voor deze locatie. Deze ontwikkelingen tesamen maakt dat in het opstellen van een gebiedsvisie voor dit gebied in 2024 geen stappen zijn gezet.
  • Verkenning oude ‘van der Capellen’-locatie’; Verkenning naar mogelijke herbestemming van deze locatie is in 2024 uitgevoerd. In het eerste kwartaal van 2025 zal de bestuurlijke besluitvorming hierover plaatsvinden.
  • Brede verkenning maatschappelijke voorzieningen: naar aanleiding van deze verkenning is in 2024 gewerkt aan een vijftal denkrichtingen, o.a. een jeugdvoorziening voor de wijk.  

Gebiedsontwikkeling Nieuwe Veemarkt  

  • Eind 2023 is het ROP voor de Nieuwe Veemarkt vastgesteld door de raad. Op basis hiervan zijn de verdere voorbereidingen voor herontwikkeling in 2024 gestart. De belangrijke eerste stap voor de herontwikkeling was de sloop van een groot deel van de IJsselhallen. Verder zijn de plannen geconcretiseerd, onder andere voor het bouwrijpmaken van het gebied (2025 en verder) en zijn voorbereidingen getroffen voor de eerste aanbestedingen (in 2025).
  • De planvorming voor de Meeuwenlaan heeft bijna heel 2024 stilgelegen als gevolg van de gewijzigde marktomstandigheden, waardoor de visie (2023) financieel niet haalbaar is. Inmiddels zijn de eerste stappen gezet voor een gewijzigd plan, hierover volgt in de 1e helft van 2025 duidelijkheid.

Woningbouw Kranenburg  

  • Met de realisatie van het nieuwe Van der Valk hotel langs de A28 is de voormalige Van der Valk -locatie aan de Kranenburg beschikbaar gekomen voor herontwikkeling. Aanvankelijk heeft dhr. Van der Valk met zijn architect getracht hier tot een woningbouwontwikkeling te komen maar heeft dit in 2020 beëindigd en Dura Vermeer als nieuwe ontwikkelpartner naar voren geschoven. Deze ontwikkelaar heeft eerder een gevarieerd woningbouwplan gepresenteerd met rijwoningen, tweekappers, vrijstaande woningen en appartementen (circa 40 woningen). In 2023 is een doorstart op het project gemaakt. Er is opnieuw naar de plannen en verkaveling en onderzoeken gekeken. De startnotitie en samenwerkingsovereenkomst zijn kort daarop gesloten en vastgesteld en afgelopen jaar is ook het ROP vastgesteld. Komende periode sluiten we de AOK en doorlopen we de wijziging omgevingsplan procedure.

Harculo  

  • De samenwerkingsovereenkomst met Engie is in het najaar van 2023 overgedragen aan de nieuwe eigenaar van de locatie van de voormalige IJsselcentrale ( Reales). Met de eigenaar van de locatie Prof Feldmannweg ( Floris Property Fund)  is vooralsnog geen overeenkomst gesloten.
  • Het Ruimtelijk Ontwikkelplan en Natuurontwikkelplan voor Nieuw Harculo zijn bijna afgerond. Aansluitend wordt een anterieure overeenkomst gesloten met de nieuwe ontwikkelaar en kan een omgevingsplan worden opgesteld. Voor de locatie Prof Feldmannweg van Floris Property Fund is in 2024 een verkenning gestart naar vestiging van een Regionale Opvanglocatie voor vluchtelingen.

Broerenkwartier
De gebiedsontwikkeling Broerenkwartier bestaat uit 6 projecten:
1. Weeshuispassage
In dit project zijn circa 120 appartementen gerealiseerd op de verdiepingen van deze locatie. Daarnaast zijn de panden op de begane grond vernieuwd voor de winkelfunctie. Het project is opgeleverd, de appartementen zijn bewoond. De winkelruimten staan deels nog leeg. In 2024 is gebleken dat de aangebrachte buitengevel niet veilig is. De ontwikkelaar heeft netten geplaatst rond de onveilige delen van de panden. In 2024 is de ontwikkelaar gestart met de plannen voor het herstel van de gevels. Hierover is de ontwikkelaar in gesprek met een aannemer die de werkzaamheden moet gaan uitvoeren.
2. Herontwikkeling C&A pand
Voor de zomer van 2023 is een anterieure overeenkomst getekend met deze ontwikkelaar over het toevoegen van 68 appartementen op het bestaande C&A gebouw. C&A zal teruggaan naar alleen de begane grond. De eerste verdieping wordt getransformeerd naar appartementen. Boven op het bestaande pand worden drie lagen met appartementen toegevoegd. In 2024 heeft de ontwikkelaar aangegeven dat zij geen haalbare business case hebben. De ontwikkelaar heeft de gemeente verzocht om mee te werken aan het omzetten van het woonprogramma van huur- naar koopwoningen. Het college heeft daar in 2024 mee ingestemd. Op basis daarvan is de eerder opgestarte projectomgevingsvergunningsprocedure voortgezet. Deze procedure loopt momenteel.
3. Herontwikkeling Sikkes pand
In 2024 heeft de ontwikkelaar van deze locatie een ontwerp opgesteld om dit pand om te vormen tot 19 appartementen met een commerciële plint. In 2024 heeft de gemeente een anterieure overeenkomst getekend met de ontwikkelaar. Op basis daarvan is de omgevingsvergunningsprocedure opgestart.
4. Herontwikkeling Hudson Bay pand
De gemeente heeft in 2023 de wet voorkeursrecht gemeenten gevestigd op dit pand. Sindsdien is de gemeente met de eigenaar in onderhandeling over de aankoop van het pand door de gemeente. Hoewel de onderhandelingen moeizaam verlopen, zijn we elkaar qua prijs dicht genaderd. Begin 2025 neemt de gemeente een beslissing over de rol van de gemeente in deze ontwikkeling.
5. Herontwikkeling Xenos/Kruidvat pad
Begin 2024 heeft de gemeenteraad besloten tot een onderzoek naar een alternatieve locatie voor het Fraterhuis in het Broerenkwartier waar het Fraterhuis tegen lagere structurele lasten gerealiseerd kan worden. De locatie Kruidvat/Xenos-pand komt hiervoor in aanmerking. Het benodigde budget voor nieuwbouw van het Fraterhuis op deze locatie is bij de PPN 2025-2028 vastgesteld. De gemeente is in 2024 in onderhandeling met de eigenaar van de Kruidvat/Xenos-locatie met als doel om de locatie te verwerven voor de nieuwbouw van het Fraterhuis.
6. Herinrichting openbare ruimte
Op basis van de in 2023 vastgestelde visie op de openbare ruimte in het Broerenkwartier is in 2024 gestart met het ontwerp van de openbare ruimte. Het eerste deelgebied waarvoor een ontwerp is opgesteld betreft de Nieuwstraat, Roggenstraat, Spiegelstraat en de Broerenstraat. Dit ontwerp is in nauwe samenwerking met de omgeving (klankbordgroep) samengesteld. In 2025 wordt dit ontwerp uitgewerkt in een technisch ontwerp met het oog op de uitvoering in de tweede helft van 2025.

Herontwikkeling Schuttevaerkade 80-88  

  • In februari 2017 is een verzoek van Slokker Vastgoed binnengekomen voor herontwikkeling van het leegstaande kantoorgebouw ten behoeve van woningbouw. Op 4 juli 2017 is de startnotitie en de bijbehorende intentieovereenkomst (IOK) vastgesteld. In mei 2021 is het Stedenbouwkundig Ontwikkelingsplan, met daarin de kaders waarbinnen de ontwikkeling mag plaatsvinden, vastgesteld. Om woningbouw mogelijk te maken moet het bestemmingsplan worden aangepast en is een vergunning vereist. De gemeenteraad heeft ingestemd met de bestemmingsplanwijziging in de raadsvergadering van 19 september 2022. De omgevingsvergunning is vervolgens afgegeven. In de bezwaarperiode van de Raad van State heeft zich één appellant gemeld tegen wijziging van het bestemmingsplan en afgeven van de omgevingsvergunning. De raad van State heeft in december 2023 uitspraak gedaan en alle bezwaren afgewezen. De ontwikkelaar heeft ervoor gekozen om de uitspraak van de Raad van State af te wachten voordat deze in gesprek ging met een aannemer. De marktomstandigheden speelden hierbij ook een rol.
  • In september 2024 is (voor de tweede maal) een Woo-verzoek ingediend met het verzoek om “alle informatiedragers vanaf het allereerste begin stadium” toe te sturen. Dit is inmiddels afgehandeld.
  • Najaar 2024 heeft Slokker de plannen opnieuw door een aannemer laten doorrekenen en besloten niet langer af te wachten maar tot realisatie over te gaan. In december is de communicatie en voorverkoop van fase 1 gestart. Fase 1 betreft 66 appartementen, stadsvilla’s en penthouses in het duurdere segment. De verkoop hiervan gaat van start in februari 2025 en de bouwactiviteiten starten in september 2025. Om logistieke redenen volgt fase 2, met daarin o.a. betaalbare koopwoningen, na afronding van fase 2.

Gebiedsvisie ten noorden van de Vecht  
In 2024 is de gebeidsvisie ‘ZSDZ’ opgesteld in een samenwerking tussen inwoners van het gebied en betrokkenoverheden (gemeenten, provincie en waterschap). De visie is op 17 december 2024 gepresenteerd en wordt in 2025 ter besluitvorming aangeboden aan de besturen. De visie vormt een bouwsteen voor toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen en (gemeentelijk) beleid voor dit unieke gebied. De belangrijkste vier kernpunten uit de visie zijn:

  • Maak keuzes, niet alles kan samengaan;
  • Een landschappelijk casco is de basis voor (ruimtelijke) ontwikkelingen;
  • Behoud van het agrarisch gebied met toekomstperspectief;
  • Ordenen door middel van clusteren.

Financieel overzicht doel

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2024, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2024 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten (bedragen x €1.000)

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

1.313

71

1.216

0

+ mutaties kredieten

-1.779

925

0

853

+ begrotingswijzigingen

214

0

626

210

Begroting t/m december

3.305

996

1.842

1.064

- Jaarrekening

3.983

971

1.973

955

Resultaat doel Nieuwe ruimtelijke initiatieven

-678

-25

-131

-109

Saldo

-943

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

De lasten zijn € 678.000 hoger en de baten € 25.000 lager dan begroot. Omdat er € 131.000 meer is toegevoegd aan de reserves en € 109.000 minder uit de reserves is onttrokken, wordt een nadelig resultaat gerealiseerd van € 943.000

Het resultaat kan als volgt worden verklaard:

Ruimtelijke plannen en initiatieven

  • Voor de initiatieven die van 2023 doorliepen naar 2024 is bij de jaarrekening 2023 een budget gereserveerd in de reserve nutvw-fysiek van € 210.000. De gemaakte kosten waren € 108.000 lager. Hiermee is eveneens de onttrekking uit de reserve nutvw-fysiek € 108.000 lager.
  • Voor nieuwe initiatieven was voor 2024 budget beschikbaar. Deze in 2024 nieuw gestarte initiatieven zijn nog niet allemaal zijn afgerond en lopen door in 2025.  De kosten zijn € 132.000 lager dan begroot. De restantmiddelen zullen in de komende jaren ingezet worden voor de afwikkeling van deze initiatieven. Deze middelen zijn daarom toegevoegd aan de reserve nutw-fysiek waardoor de storting in de reserves € 132.000 hoger is.

Beschikbaar budget voor initiatieven
In de reserve resteert een bedrag van € 108.000 voor oudere af te wikkelen initiatieven, naast het bedrag van € 131.000 voor de nieuwe initiatieven vanuit 2024. Het totaalbedrag van € 239.000 wordt ingezet voor de afwikkeling van de initiatieven in 2025 of verdere jaren.

Programma Holtenbroek
Binnen het programma Holtenbroek is de overschrijding op verschillende onderdelen van het project Zwartewaterallee afgedekt in de jaarrekening. Per saldo bedraagt het nadelige resultaat op het programmabudget € 341.000

Voorziening facilitair grondbeleid
Vanwege een hoog risico op verhaalbaarheid van de gemaakte plankosten inzake gebiedsontwikkelingsprojecten binnen dit doel is conform BBV-voorschriften een voorziening getroffen van € 506.000

Bouw - Ruimt. initiatieven VRG
Er is een nadelig resultaat voor de Nieuwe Ruimtelijke Initiatieven (NRI) binnen doel 612 van € 75.932. Dit wordt veroorzaakt door hogere lasten dan begroot voor de capaciteitsinzet van de begeleiding NRI à € 91.086. Hiernaast zijn er lagere lasten dan begroot voor derden à € 40.497.
De resultaten vanuit de initiatieven verantwoorden we jaarlijkse op de Baten & Lasten van doel 612. In 2024 zijn deze baten € 25.343 lager dan begroot.

Toelichting realisatie kredieten

In onderstaand overzicht wordt inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2024 beschikbaar heeft gesteld, met in de laatste twee kolommen een indicatie van toekomstige investeringen:                   

Project (bedragen x €1.000)

Omvang krediet tot en met 2024

Gerealiseerd tot en met 2023

Bestedingen 2024

Restantkrediet
31 december 2024

Raming 2025

Raming 2026 e.v.

Herontwikkeling Weezenlanden Noord

1.685

1.190

77

418

418

Bouw - Ruimtelijke initiatieven VRG

1.122

1.061

278

-217

-217

TransformatieOosterenk/Midwest

3.465

2.112

771

583

583

Woningbouw Kranenburg

390

184

132

75

75

Harculo herbestemming

785

456

356

-27

-27

Ovingterrein

321

262

38

21

21

Oosterenk - Anterieure ovk

191

156

9

25

25

Integr.geb.aanpak Hbr/Aalanden

1.000

661

148

191

191

Zwartewaterallee - AO

2.199

1.071

909

219

219

Willemsknoop

108

47

105

-43

-43

Parkstraat

116

82

32

2

2

van de Capellen

90

21

55

14

14

Kop van Oost

268

112

84

73

73

Geert Groote/ Ruusbroekstr

191

103

66

23

23

Gebiedsvisie Noorden vd Vecht

50

0

60

-10

-10

Verkenning Golfclub Zwolle

53

18

32

3

3

Mobihubs Nieuwe Veemarkt

28.500

0

10

28.490

7.190

21.300

Start voor de start RI

40

0

0

40

40

Roelenkwartier

1.390

155

205

1.030

1.030

Zwartewaterzone

787

775

15

-3

-3

Stadshart Schuttevaerkade 80-88

275

245

35

-5

-5

Voorb. Krediet Nieuwe Veemarkt

186

121

39

26

26

Holtenbroek div initiatieven

250

177

77

-4

-4

Noorderkwartier

1.674

739

480

455

455

Herijk dorpsplein Wythmen

132

112

19

1

1

Weezenlanden Noord buitenruimte

700

110

206

384

384

Buckhorstlaan 64

73

58

21

-6

-6

HB-Heroriënt Zwartewaterzone

60

0

30

30

30

Bomhofsplas

14

0

14

0

0

The Actory

25

0

2

23

23

Veemarkt 23-Deltawonen

8

0

7

1

1

Centrumontwikkeling Oosterenk

501

0

66

435

435

Shart OR Weezenl. 2e fase

8.400

0

0

8.400

8.400

Tolhuislanden AOK

0

0

0

0

0

Voorbereidingskredieten grondexploitaties Ruimte:

Gemeentelijke grondexploitaties Ruimte:

* Beers Stork locatie

10.660

9.922

220

518

518

* Voorsterpoort Retail

7.168

6.044

122

1.001

1.001

Totaal

72.877

25.992

4.719

42.166

20.866

21.300

Financiële toelichting kredieten

Bouw - Ruimtelijke initiatieven VRG
Tegenover de gemaakte kosten Ruimtelijke initiatieven staan inkomsten uit anterieure overeenkomsten die gesloten zijn met de initiatiefnemer. Hiermee is dit onderdeel budgetneutraal. De Jaarstukken 2024 geven hiermee het beeld van een overschrijding. Met een Berap melding in 2025 herstellen we dit én creëren we ruimte voor de activiteiten in 2025.

Harculo herbestemming
Het traject om tot een ROP en NOP te komen duurder langer dan bij het sluiten van de SOK was verwacht. Momenteel wordt gewerkt aan het opstellen van de AOK, waarin het verhalen van deze kosten en ook de nog te maken kosten wordt vastgelegd.

Zwartewaterallee

Voor het project Zwartewaterallee (overstijgende kosten) melden we een overschrijding van € 74.000. De overschrijding is veroorzaakt door:

  • In de gebiedsvisie Zwartewaterallee - zoals deze in november 2020 door gemeenteraad is vastgesteld - ontbrak een overkoepelend onderzoek naar milieueffecten. Dit onderzoek is alsnog uitgevoerd afgelopen jaar waardoor we extra kosten hebben gemaakt.
  • Gebleken is dat de gebiedsvisie veel ruimte biedt voor interpretatie van het kwaliteitsniveau. Om discussies te voorkomen en kwaliteit is het noodzakelijk gebleken om een tussenstap te maken en per ontwikkelplot een kavelpaspoort uit te werken waarin e.e.a. nader is uitgewerkt. Naast het ontwikkelen van kavelpaspoorten is een kwaliteitsteam t.b.v. het toetsen van het kwaliteitsniveau. Dit was vooraf niet voorzien en geraamd.
  • Afgelopen jaar hebben we nieuwe ontwerpen gemaakt voor de herinrichting van de openbare ruimte.
  • Voor het project Zwartewaterallee heeft het Rijk een WBI-subsidie toegekend onder andere onder de voorwaarde dat in 2024 de start bouw van het eerste project zou plaatsvinden. Deze voorwaarde is in 2024 niet behaald. Om deze reden is in 2024 een wijzigingsverzoek ingediend en hebben we hiertoe regelmatige afstemming gehad met het Rijk. Temeer omdat we niet alleen de start bouw in 2024 van het eerste deelproject kunnen realiseren maar ook omdat de de ontwikkeling van de overige deelprojecten binnen de in de subsidie-aanvraag afgegeven planning onder druk staat. Op het moment van schrijven ontwikkelen we scenario’s hoe hiermee om te gaan. In 2025 zal uw raad hierover nader worden geinformeerd.

Voor het project Havezate melden we een overschrijding van € 134.000. De overschrijding is veroorzaakt doordat:

  • Voor het project Havezate meer uren zijn gemaakt ten behoeve van het Omgevingsplan. Het omgevingsplan voor het project Havezate is één van de eerste omgevingsplannen in de gemeente Zwolle. Er zijn meer  (leer) uren gemaakt dan vooraf voorzien door deze eerste ervaringen.
  • Afgelopen jaar bleek dat de ontwikkelende partij van het project veel (extra) begeleiding nodig had in het traject voor de juiste onderzoeken en het herschrijven van het Ruimtelijk Ontwikkelingsplan. Hierdoor zijn eveneens meer ambtelijke uren gemaakt dan voorzien.
  • Een groot deel van de ambtelijke uren zijn afgedekt doordat deze verhaald worden op de ontwikkelende partij ter hoogte van de plankostenscan. Dit is echter als gevolg van deze omstandigheden onvoldoende gebleken.

Voor het opstellen van de gebiedsvisie Winkelcentrum Aa-landen melden we een overschrijding van € 159.000. De overschrijding is veroorzaakt doordat:

  • De scope van het project is vergroot. Besloten is eveneens de infrastructuur rondom het plangebied te betrekken bij de visievorming om tot een integrale visie te kunnen komen.  
  • We hebben meer uren gemaakt dan geraamd om draagvlak te creëren onder de grondeigenaren in het gebied. Ook hebben we meer uren gemaakt ten behoeve van het participatietraject dan vooraf voorzien om draagvlak te creëren voor de ontwikkeling van het gebied.
  • We hebben in deze fase van visievorming relatief veel tijd geïnvesteerd om tot een financieel haalbaar plan te komen.
  • We meer woningen realiseren in het plangebied dan vooraf voorzien (+100 woningen). Door deze toevoeging waren planaanpassingen noodzakelijk en zijn ambtelijke uren gemaakt voor inpassing.  

De gebiedsvisie winkelcentrum Aa-landen leggen wij in Q2 2025 ter besluitvorming voor aan uw raad.

Willemsknoop
Gewijzigde markomstandigheden hebben geleid tot een aanvullende extra vertraging op het op te stellen ROP. De ROP is 2 maal aangeboden en op diverse onderdelen is het ROP nog niet gereed voor besluitvorming, omdat de haalbaarheid en realiseerbaarheid niet voldoende kan worden aangetoond. Zowel aan de zijde van gemeente als de betreffende ontwikkelaar zijn er wisselingen geweest van projectleiders en medewerkers. Hierdoor is er momenteel sprake van een overschrijding van het plankostenbudget. Bij de 1e berap 2025 wordt een aanvraag gedaan voor aanvullend budget, waardoor er geen sprake meer is van een overschrijding.

Gebiedsvisie Noorden vd Vecht
De overschrijding wordt veroorzaakt door een aangepast proces en langere doorlooptijd voor het opstellen van de gebiedsvisie. Deze meerkosten hiervan zijn evenredig verdeeld over de betrokken gemeenten en de provincie.

Zwartewaterzone
Financiële afhechting heeft plaatsgevonden in 2024 waarbij conform melding in de Berap 2024-2 een verlies is genomen van € 307.000

Stadshart Schuttevaerkade 80-88
Het project Schuttevaerkade, een locatieontwikkeling van circa 107 woningen, is geconfronteerd met diverse bezwaar/beroep procedures tot aan de Raad van State en WOO verzoeken. Voor geraamde ambtelijke inzet was budget beschikbaar, maar dit budget is vrijwel geheel opgegaan aan de behandeling van een WOO verzoek eind 2024.  Daardoor was het beschikbare budget ontoereikend en is er bij de jaarrekening sprake van een lichte overschrijding. Bij de 1e berap 2025 wordt een aanvraag gedaan voor aanvullend budget, waardoor er geen sprake meer is van een overschrijding en er ambtelijk budget beschikbaar is voor de toekomstige ondersteuning.

Holtenbroek div initiatieven (Woonunits naast Herberg)
Voor de afronding van het project Woonunits naast de Herberg hebben we meer uren nodig gehad dan begroot. Zo moesten we bijv de aanvraag als een van de eerste gevallen inbrengen voor adviesrecht in de Raad. Het uitzoeken en voorbereiden daarvan heeft meer tijd gekost dan aanvankelijk gedacht. Ook heeft het wegvallen van de provinciale subsidie bij de woningbouwcorporatie voor de inzet van extra ambtelijke uren gezorgd.

Buckhorstlaan 64
Het aanpassen van het bestemmingsplan heeft meer inzet en tijd gevraagd dan voorzien en heeft daarom voor een overschrijding gezorgd. De extra kosten worden in rekening gebracht bij de ontwikkelaar.

Deze pagina is gebouwd op 06/13/2025 13:22:06 met de export van 06/13/2025 13:13:22