Afvalstoffenheffing
De gemeente Zwolle heeft de wettelijke verantwoordelijkheid voor de inzameling van het afval van huishoudens binnen de gemeente Zwolle. Met de afvalstoffenheffing wordt de kosten van deze inzameling van het huishoudelijk afval bekostigd. De heffing mag niet meer dan kostendekkend zijn. Sinds 2023 geldt in de gemeente Zwolle het principe van 100% kostendekkendheid. Dat betekent dat de inkomsten vanuit de afvalstoffenheffing bij de begroting gelijk zijn aan de kosten. In de praktijk kunnen de werkelijke inkomsten en kosten anders zijn dan was verwacht bij de begroting. Eventuele voor- of nadelen worden verrekend met de voorziening afval.
In het tarief van de afvalstoffenheffing werd al onderscheid gemaakt in een tarief voor éénpersoonshuishoudens en een tarief voor meerpersoonshuishoudens. Sinds 2023 is daarnaast het tarief op restafval daarnaast ingevoerd. Daarmee is het tarief opgedeeld in een vast tarief en een variabel tarief. Dat variabel tarief is gebaseerd op een verwacht aantal restafvalaanbiedingen per inwoner, de variabele kosten voor de inzameling van restafval (inclusief de afvalstromen van luiers- en incontinentiemateriaal en de afkeur van PMD en GFT) en een deel van de vaste kosten die hiermee gepaard gaan. Daarbij is rekening gehouden met verschillende volumes (zie de tabel onderaan). Het daadwerkelijke bedrag dat een huishouden betaalt is afhankelijk van het aantal aanbiedingen van restafval per volumesoort. Dit daadwerkelijke bedrag per huishouden kan pas na afloop van het jaar worden vastgesteld en in rekening worden gebracht.
Binnen het vaste deel van het tarief heeft er een verschuiving plaatsgevonden van eenpersoonshuishouden naar meerpersoonshuishouden. In 2024 is het tarief voor het aanbieden van restafval afgenomen met 2,94%. Binnen het vaste deel van het tarief heeft er een verschuiving plaats gevonden van eenpersoonshuishouden naar meerpersoonshuishouden. De lasten voor de eenpersoonshuishoudens zijn hiermee met 9,7% afgenomen en die van meerpersoonshuishoudens zijn hiermee met 2,7% toegenomen. In 2024 is het tarief op restafval over 2023 in rekening gebracht. Het tarief op restafval over 2024 wordt in 2025 in rekening gebracht. Dat gebeurt samen met het vaste tarief over 2025. Deze zijn ook afhankelijk van het aantal aanbieden restafval per huishouden. Daardoor kunnen de werkelijke lasten per huishouden hierop afwijken.
In 2024 waren de lasten € 950.000 lager dan was begroot. Daar tegenover staat € 56.000 minder baten. Per saldo geeft dat een resultaat van € 895.000. Een deel van deze kosten was in het loop van 2024 begroot. Aangezien de afvalstoffenheffing dan al is vastgesteld, wordt dit verrekend met de Voorziening Afval. Deze verrekening is € 231.000 lager dan begroot. Op de overige kosten zit een voordeel van € 664.000. Deze komt ten gunste van de Voorziening Afval. Dit positieve resultaat wordt met name verklaard door
- Een voordeel op de inzameling van groente, fruit en tuinafval (GFT). Deze kosten hiervoor bleken in de praktijk lager te zijn dan in de DVO met ROVA was opgenomen. Dit zorgt in 2023 en 2024 gezamenlijk voor een voordeel van € 445.000. Ook in 2025 ontstaat er een voordeel, deze is gemeld in Berap 2025-1.
- Een voordeel op de verwerking van oud papier en karton (OPK). Het OPK betreft een grondstof en levert de gemeente Zwolle geld op. De inkomsten hiervoor vielen beter uit dan was begroot door een gunstige ontwikkeling op de markt voor oud papier en karton. Die zorgt voor een voordeel van € 221.000.
Voor meer informatie zie de toelichting in Programma 7, doel 7.3.1 Grondstoffen.
Onderstaand wordt het vastrecht voor 2024 weergegeven en de tarieven per aanbieding van restafval.
Categorie | Bedrag |
---|---|
Eenpersoonshuishouden | 209,13 |
Meerpersoonshuishouden aanbieding 30 liter restafval per keer (pilot) aanbieding 80 liter restafval per keer (binnenstad) Aanbieding restafval minicontainer per keer (240 liter, buitengebied) | 261,41 0,83 |