Home

Paragrafen

Weerstandsvermogen en BBV kengetallen

Gemeenten zijn verplicht in de paragraaf weerstandsvermogen een zestal financiële kengetallen op te nemen voor het laatste rekeningjaar, het lopende begrotingsjaar en het nieuwe begrotingsjaar.
In onderstaande tabel zijn de betreffende kengetallen opgenomen en vervolgens voorzien van een beoordeling. De definities van de betreffende kengetallen vindt u hier.

Financiële kengetallen

2021
Rekening

2022
Rekening

2023
Rekening

2024
Begroting

2024
Rekening

2025
Begroting

1a. Netto schuldquote

47%

27%

23%

24%

12%

23%

1b Netto Schuldquote gecorrigeerd voor verstrekte leningen

44%

25%

21%

22%

11%

21%

2. Solvabiliteitsratio

37%

42%

47%

48%

44%

50%

3. Kengetal grondexploitatie

14%

6%

6%

2%

-1%

1%

4. Structurele exploitatieruimte

0%

2%

2%

2%

1%

2%

5. Belastingcapaciteit: woonlasten meerpersoons huishoudens

90%

89%

86%

86%

86%

86%

De houdbaarheid van de gemeentefinanciën kenmerkt zich door de mate van weerbaarheid en flexibiliteit van de begroting. Weerbaarheid betreft de mogelijkheden om op korte termijn financiële klappen te kunnen incasseren zonder direct in de begroting en daarmee in de beleidsambities te hoeven ingrijpen. Flexibiliteit van de begroting geeft de snelheid aan waarmee de lasten kunnen worden verlaagd en de baten kunnen worden verhoogd.

Op basis van de uitkomsten van de kengetallen, de aanwezige weerstandscapaciteit en de spreiding in aan te trekken geldleningen (waarmee wij het risico op rentestijgingen beperken) ziet de financiële positie van Zwolle er goed uit. De weerbaarheid en de flexibiliteit van de begroting kunnen we als voldoende beschouwen.

Netto schuldquote:
De schuldquote is, onder andere als gevolg van de forse bedragen die vanuit het Rijk zijn voorgeschoten en vertragingen in de uitgaven aan investeringen, aanzienlijk gedaald. Waar de netto schuldquote in 2021 nog bijna 50% bedroeg, daalde deze in 2024 tot 12%. Erg laag ten opzichte van de norm van 100%. Omdat wij ook bijdragen hebben ontvangen voor uitgaven die in 2025 en later zullen worden gedaan, zal de netto schuldpositie in de loop van de tijd weer gaan stijgen, welke verwachting wij al terugzien in de begrotingscijfers 2025. Daarbij gaan wij wel nog uit van een overliquiditeit, welke zal afnemen, maar nog geen toename van de lange schuld.

Solvabiliteitsratio:
De solvabiliteit, de verhouding tussen eigen vermogen en schulden, ligt al sinds enkele jaren boven de 40%. Wel zien wij ten opzichte van 2023 een kleine daling, van 47% naar 45%, maar de huidige verwachting is een toename in het komende jaar. Dit is een logisch gevolg van het afnemen van de netto schuldpositie. Dit jaar is de solvabiliteitsratio in de jaarrekening iets lager uitgekomen dan uit de begrotingscijfers 2024 volgde, waar nog 48% werd verwacht. Voor deze ratio is geen expliciete norm voorgeschreven, maar algemeen geldt dat een solvabiliteit van 20% of hoger een gezonde financiële situatie weerspiegelt. Wij dienen alert te zijn op de ontwikkelingen in de komende jaren, omdat de investeringsopgave voor de stad ook de solvabiliteitsratio beïnvloedt.

Kengetal grondexploitaties:
Het kengetal grondexploitaties geeft weer hoe de boekwaarde van de grondexploitaties zich verhoudt tot de totale gerealiseerde baten van de gemeente. Er is per ultimo 2024 sprake van een negatieve boekwaarde van de grondexploitaties. De totale baten bedroegen € 839 miljoen. Waar dit percentage in 2023 nog 6% bedroeg, is het in 2024 omgeslagen naar een negatief percentage van -/- 1%. Risico op grondexploitaties is onderdeel van de totaal geïnventariseerde risico's van de gemeente en wordt afgedekt via de algemene reserve.

Structurele exploitatieruimte:
Een positieve structurele exploitatieruimte geeft aan dat de structurele inkomsten hoger zijn dan de uitgaven. Evenals in 2023 is er ook in 2024 sprake van een beperkte structurele exploitatieruimte, die nu 1% bedraagt. Voor 2025 is de verwachting dat de ruimte weer op 2% zal uitkomen.

Belastingcapaciteit: woonlasten meerpersoons huishoudens:
De belastingcapaciteit geeft weer hoe de lokale lastendruk in de gemeente Zwolle zich verhoudt ten opzichte van het landelijk gemiddelde. Hieruit blijkt dat de lastendruk in Zwolle beneden het landelijk gemiddelde ligt. We zien al gedurende meerdere jaren dat de relatieve lastendruk licht afneemt, van 90% in 2021 tot 86% in 2024.

Deze pagina is gebouwd op 06/13/2025 13:22:06 met de export van 06/13/2025 13:13:22