Domeinen

Sociaal domein

Doel 2.1.1 Aan het werk of op school blijven

Inwoners krijgen zo veel mogelijk kansen om op school of aan het werk te blijven

Toelichting op realisatie doel

Wij zien het als onze primaire uitdaging om inwoners die kunnen werken goed te ondersteunen en hen een betere dienstverlening te bieden. Want werk draagt bij aan het welzijn van mensen in het algemeen en een inclusieve arbeidsmarkt draagt bij aan een krachtige economische regio. Voor mensen waarvoor werk niet haalbaar is, zorgen wij voor goede en passende dienstverlening. Dit kan bestaan uit vrijwilligerswerk of een andere vorm van dagbesteding. Iedere inwoner van Zwolle participeert hiermee naar vermogen. Voor inwoners met een arbeidsbeperking zetten we de instrumenten vanuit de Participatiewet in, zodat iedereen mee kan doen.

Toelichting realisatie activiteiten

Zoveel mogelijk mensen aan het werk

  • We hebben in 2024 een herijkte visie op Arbeidsmarktparticipatie en arbeidsmarktbeleid vastgesteld. De visie is een vervolg maar ook een aanscherping op de vorige. De aanscherping zit in de focus op het vergroten van de arbeidsparticipatie van inwoners met een relatief korte afstand tot de arbeidsmarkt. Hiermee maakt Zwolle een duidelijke keuze wat betreft de inzet en de rol van de verschillende schakels binnen te Participatieketen.
  • Deze visie is uitgewerkt in concrete acties in de uitvoeringsagenda Arbeidsparticipatie en Arbeidsmarkt 2025 – 2028. De prioriteiten hierin zijn: Inwoners in beeld, inclusieve arbeidsmarkt en ketenoptimalisatie.  
  • We hebben met ons Sociaal Werk- en Ontwikkelbedrijf Tiem een meerjarige uitvoeringsovereenkomst gesloten. Dit draagt bij aan continuïteit van dienstverlening aan onze inwoners.  
  • We hebben in 2024 prestatieafspraken gemaakt met Sociaal Werk- en Ontwikkelbedrijf Tiem voor het jaar 2025. Deze prestatieafspraken worden gemonitord en worden per jaar vastgesteld. In de prestatieafspraken zijn cijfers opgenomen als: Doelstelling uitstroom bijstand, doelstelling verhoging loonkostensubsidie en doelstelling part-time werk (als opstap voor volledige uitstroom en BUIG reductie). Daarnaast zijn er ook kwaliteitseisen opgenomen als aandacht voor schuldenproblematiek en doorlooptijden.  
  • De werknemers van de sociale werkvoorziening worden ouder en middelen vanuit het Rijk veranderen. We hebben aan Sociaal Werk- en Ontwikkelbedrijf Tiem een procesvoorstel voor een ontwikkelopdracht meegegeven om de toekomst van het bedrijf te waarborgen.  
  • In 2024 hebben we de verordening Re-integratie Participatiewet, IOAW en IOAZ vastgesteld waarmee we de maatregelen uit het Breed Offensief juist kunnen uitvoeren. De eerste maatregelen zijn uitgevoerd.  
  • We hebben in 2024 het vitaliteitsprogramma van Sportservice Zwolle voortgezet.  
  • Het (h)erkennen van laaggeletterdheid heeft een prominente plaats gekregen in de uitvoeringsagenda Arbeidsparticipatie en arbeidsmarkt.  
  • We hebben aandacht voor inwoners met GGZ problematiek. We voeren de regeling IPS succesvol uit. Gemeente, Sociaal wijkteam en Tiem kennen de GGZ partners.  

Sterke en inclusieve Regio Zwolle:

  • We hebben in 2024 het regionale SUWI-uitvoeringsplan voor de arbeidsmarktregio uitgevoerd. Hiermee geven we invulling aan gezamenlijke regionale werkgeversdienstverlening.  
  • De vastgestelde verordening Re-integratie Participatiewet, IOAW en IOAZ is geharmoniseerd in de Regio Zwolle waardoor alle gemeenten een gelijk instrumentarium hebben voor werkzoekenden- en werkgeversdienstverlening.
  • We stellen actuele arbeidsmarktinformatie beschikbaar aan onze partners binnen de regionale samenwerking. Dit doen wij door te participeren in Arbeidsmarkt in Zicht. Tevens zijn wij actief betrokken bij de afnemersbijeenkomsten waardoor we samen met andere partners in het land werken aan nog meer inzicht in belangrijke arbeidsmarktindicatoren.
  • Via de samenwerking tussen de sectortafels, het WSP en de ondernemersdienstverlening hebben we actief werkgevers bezocht in de regio om betrokkenheid te creëren op inclusief ondernemen. Dat doen wij door te laten zien wat inclusief ondernemen inhoudt, de maatschappelijke impact ervan en daarnaast de voordelen voor de werkgevers zelf.  
  • Verhogen van arbeidsproductiviteit staat hoog op de agenda in Regio Zwolle. Dit gezien we in onze Regio juist ten opzichte van het landelijk gemiddelde laag scoren. Wij hebben de mogelijkheden onderzocht door onze bestaande infrastructuur te gebruiken om onze aanpakken te toetsen met de ondernemers en bedrijven zelf.
  • De ondernemersdienstverlening in de Regio Zwolle maakt een flinke doorontwikkeling. Zowel op lokaal als regionaal niveau hebben we afspraken gemaakt met de partners. Dat doen we met, door en voor de ondernemers in samenspraak met gemeenten en provincie. We sluiten daarbij aan op de al bestaande infrastructuur.  
  • We hebben inwonersbijeenkomsten georganiseerd over de mogelijkheden en bedreigingen bij het starten van ondernemingen in de wijk.
  • We hebben Impact Oost gepromoot: het inkoop- en kennisplatform in Overijssel en Gelderland.
  • We hebben kennis- en inspiratiesessies georganiseerd voor een bredere mkb-doelgroep. Zoals Zwolle Got Talent en Challenge voor ondernemers. De sessies gingen over inclusiviteit en circulariteit.
  • We zijn de regionale ondernemersdienstverlening gaan versterken.
  • We hebben gewerkt aan hervormingen op de regionale arbeidsmarkt met alle partijen.  
  • We hebben gewerkt aan een Regionaal Werkcentrum, waarbij het uitgangspunt van “iedereen is welkom” behouden blijft.
  • We hebben onderzocht wat de mogelijkheden zijn om door middel van intensievere samenwerking, de arbeidsmarkt en onderwijsregio te versterken op de gezamenlijke aanpak.

Financieel overzicht doel

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2024, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2024 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten (bedragen x €1.000)

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

22.573

359

0

0

+ mutaties kredieten

-1.337

470

0

867

+ begrotingswijzigingen

3.801

1.175

1.038

1.163

Begroting t/m december

27.711

2.003

1.038

2.029

- Jaarrekening

26.844

2.037

1.635

1.573

Resultaat doel Aan het werk of op school

867

34

-597

-456

Saldo

-152

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

De activiteiten op doel 2.1.1. hebben per saldo €152.000 meer gekost dan begroot. De lasten laten een voordelig saldo zien van € 867.000 en de baten een voordelig saldo van € 34.000. Er is € 597.000 meer toegevoegd aan de reserve en € 456.000 minder onttrokken. Dit wordt als volgt verklaard.

De lagere lasten worden veroorzaakt door:

  • lagere lasten op versterking arbeidsmarktregio van € 258.000. Alle regiogemeenten doen een jaarlijkse bijdrage aan de centrumgemeente Zwolle en in diverse circulaires zijn er regionale middelen voor de arbeidsmarktregio ontvangen. Deze middelen zijn nog niet volledig besteed eind 2024 en blijven beschikbaar in de reserve voor uitvoering in 2025. Hier staat dus ook een lagere reserveonttrekking van € 258.000 tegenover.
  • lagere lasten op Sociale Werkvoorziening van €617.000 door reserveringen voor activiteiten die in 2025 worden gerealiseerd.

De hogere baten zijn veroorzaakt door:

  • hogere baten op versterking arbeidsmarktregio van € 100.000. Dit wordt veroorzaakt doordat er lopende het boekjaar bijdragen zijn ontvangen van de Provincie en Divosa voor de arbeidsmarkt. Deze bijdragen waren niet begroot. Hier tegenover staat een lagere reserveonttrekking ad. € 100.000.
  • lagere baten op inkomsten reintegratie € 65.000, verkeerd begroot. Deze had niet als ontvangst geraamd moeten worden, is verhoging van de integratie uitkering reintegratie. Voor 2025 is dit gecorrigeerd.

De hogere storting in de reserve is veroorzaakt door stortingen:

  • Sociaal ontwikkelbedrijf voor € 482.000, niet uitgegeven in 2024. Incidenteel te gebruiken voor Tiem in 2025.
  • Middelen voor apparaatskosten niet volledig uitgegeven in 2024, ter besteding van hetzelfde onderwerp mee naar 2025. In totaal € 116.000 voor medewerker onderwijs, arbeid en vooronderzoeker arbeid.

De lagere onttrekking uit de reserve is veroorzaakt door, de volgende reserves die niet zijn onttrokken:

  • € 358.000 aan een positief resultaat op de regionale middelen voor de arbeidsmarktregio.
  • € 13.000 Beleidsadviseur arbeid.
  • € 85.000 lagere onttrekking voor sectorale ontwikkelpaden. In de circulaire 2023 is er € 85.000 van het Rijk ontvangen voor sectorale ontwikkelpaden. Deze middelen zijn voor de arbeidsmarktregio Zwolle maar nog niet besteed. Dit wordt betrokken bij de uitvoering 2025.

Toelichting realisatie kredieten

In onderstaand overzicht wordt inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2024 beschikbaar heeft gesteld, met in de laatste twee kolommen een indicatie van toekomstige investeringen:                   

Project (bedragen x €1.000)

Omvang krediet tot en met 2024

Gerealiseerd tot en met 2023

Bestedingen 2024

Restantkrediet
31 december 2024

Raming 2025

Raming 2026 e.v.

Perspectief op werk

2.463

2.157

306

Afgesloten

ESF React-EU AMR

4.910

3.126

1031

753

753

Totaal

7.373

5.283

1.337

753

753

0

Financiële toelichting kredieten

Het project Perspectief op werk is binnen budget afgerond en afgesloten.

ESF React
Dit betreft een krediet waarop regionale uitgaven voor de arbeidsmarktregio worden gedaan. Dekking van de uitgaven komt uit een Europese subsidie. In 2022 en 2023 hebben diverse gemeenten uitvoering gegeven en inmiddels is in 2024 de ESF subsidie vastgesteld. Een deel van de uitgevoerde taken kon gedekt worden uit cofinanciering. Hierdoor blijft er budget over om andere taken voor de arbeidsmarktregio incidenteel te kunnen financieren. Het restant van de ESF middelen ad. € 753.000 wordt dus niet teruggevorderd en wordt ingezet ten behoeve van de arbeidsmarktregio.

Deze pagina is gebouwd op 06/13/2025 13:22:06 met de export van 06/13/2025 13:13:22