Domeinen

Sociaal domein

Doel 1.1.3 Gelijke kansen

Gelijke kansen op ontwikkeling en meedoen in de samenleving

Toelichting op realisatie doel

We willen gelijke kansen voor al onze inwoners, ongeacht geslacht, afkomst, religie, etniciteit, opleiding, gender, stoornis of beperking. We legden de focus op die (groepen) inwoners die ons het hardste nodig hebben. Hun kansen op het gebied van basisvaardigheden, gezondheid, talentontwikkeling of inzet op de arbeidsmarkt zijn niet altijd vanzelfsprekend.

We hebben ondersteuning aan ouders en jeugdigen die er zelf of met hun omgeving even niet uit komen geboden. Dat deden we zo veel mogelijk dichtbij, thuis, op school of in de wijk. In alle gevallen willen we perspectief bieden, zodat jeugdigen en ouders (weer) in staat zijn om zelfstandig én samen met anderen een goed leven te leiden.

We hebben inwoners financieel gesteund als gebrek aan geld een reden was voor kinderen of volwassenen om niet mee te kunnen doen. Inwoners die vragen hadden over omgaan met geld konden in hun wijk terecht.

Toelichting realisatie activiteiten

Gelijke ontwikkelkansen

  • We verleenden subsidie aan kinderopvangorganisaties die peuteropvang en voorschoolse educatie aanbieden via de subsidieregeling Peuteropvang en Voorschoolse educatie.   
  • We voerden verschillende activiteiten uit onder de subsidieregeling Gelijke kansen voor kinderen tot en met het primair onderwijs Zwolle 2023, zoals Taal & Gezin, Kinderopvang Plus, een zomerprogramma voor peuters.
  • We verleenden subsidie aan Stadkamer voor het uitvoeren van Gelijke kansen op (voor)leesplezier.
  • We werkten aan het verbeteren van de toeleiding van peuters uit kwetsbare gezinnen naar de peuteropvang.
  • We werkten aan het verbeteren van de overgangen van kinderopvang naar primair onderwijs, van primair naar voortgezet onderwijs en van voortgezet onderwijs naar mbo/hbo.
  • We werkten aan nieuw beleid voor de ondersteuning aan nieuwkomers van 0 tot 13 jaar.
  • We verleenden subsidies voor ondersteuning bij opgroeien en opvoeden.
  • We verleenden subsidie aan Impluz voor collectieve GGZ preventie activiteiten voor jeugd op het gebied van depressie, angst en stress.  
  • We verleenden subsidie aan Travers Welzijn voor individueel gericht jeugdwerk en jongerenwerk. De activiteiten onder deze subsidie zijn gericht op (sociaal-emotionele) ontwikkeling en het verbeteren van vaardigheden en talenten van jongeren. Hierdoor kunnen jongeren met een afstand tot anderen, onderwijs en/of de arbeidsmarkt makkelijker meedoen aan sociaal-maatschappelijke activiteiten. Daarnaast verleenden we subsidie aan Travers Welzijn voor Steunouders. Hierbij worden kwetsbare gezinnen aan steunouders gekoppeld. Deze ouders vangen een of meer dagdelen per week het kind op. Daarmee geven ze gezinnen een steuntje in de rug.
  • We verleenden subsidie aan Dimence, De Kern, Travers en Trias voor de uitvoering van het Deltion Jongerenteam.
  • We verleenden subsidie aan WijZ voor Home-Start, dat opvoed- en gezinsondersteuning biedt bij alledaagse, lichte opvoedvragen.
  • We verleenden subsidie aan Humanitas voor Match. Humanitas koppelt kwetsbare jongeren aan een maatje. Die ondersteunt de jongere bij het (her)vinden van zijn plek in de maatschappij.
  • We verleenden subsidie aan Stichting Vechterweerd voor het Marietje Kessels project. Dit is een weerbaarheidsproject voor kinderen van groep 7 en 8 van de basisschool.
  • We verleenden subsidie aan Roetz voor Join Us. Join Us helpt jongeren om eenzaamheid tegen te gaan door ze te ondersteunen bij het aangaan van sociale uitdagingen.  
  • We verleenden subsidie aan Impluz voor THINK op school (leerlijn waarbij vo en mbo scholen geholpen worden om hun leerlingen te begeleiden in hun sociaal-emotionele ontwikkeling). We voerden een pilot THINK op school in het basisonderwijs uit.
  • We verleenden subsidie aan GGD IJsselland en Travers Welzijn voor activiteiten in het kader van Kansrijke Start, zoals Nu Niet Zwanger, prenatale voorlichting, Voorzorg, oudercafés en Centering Parenting. Daarnaast hebben we de lokale samenwerking rondom Kansrijke Start verbeterd.
  • We werkten aan verschillende thema's uit de uitvoeringsagenda van de Strategische Onderwijsagenda, zoals een passende onderwijsplek, optimale ontwikkelkansen en doorlopende ontwikkellijnen.   
  • We evalueerden het programma Samen voor een Stevige Basis samen met de schoolbesturen.  
  • We actualiseerden het studentenbeleid .‘Gelijkwaardiger waarderen’ is onder de profilering van Zwolle Onderwijsstad meegenomen voor uitwerking en implementatie bij onderwijs en gemeente als ‘werkgever’ en in activiteiten die anders zijn ingericht voor mbo en hbo-studenten in de stad. Zo ook bij grote evenementen, zoals de start van je studie, tijdens de Bruisweken. Zie ook 2.1.1 Aan het Werk of op School, Strategische Onderwijsagenda.

Financiële drempels wegnemen

  • We verleenden subsidie aan organisaties die gezinnen met een laag inkomen helpen met bijvoorbeeld vakanties of activiteiten.
  • We gaven een tegemoetkoming in de kosten voor sportieve, maatschappelijke en culturele activiteiten.
  • We verleenden subsidie aan het Jeugdfonds Sport & Cultuur, voor deelname van kinderen en jongeren uit gezinnen met een inkomen tot 130% van het bijstandsniveau.
  • We verleenden subsidie aan de GGD (Gemeentelijke Gezondheidsdienst) om in hun onderzoek bij kinderen en jongeren van 0 tot 18 jaar gezondheidsproblemen op te merken die te maken (kunnen) hebben met armoede. Wij vragen ook advies hierover aan de GGD.
  • We ondersteunden de organisatie van de stadsdialoog Zwolle Armoedevrij.
  • We brachten Sinterklaas-, kerst- en vakantieactiviteiten voor kinderen bij de doelgroep onder de aandacht.
  • We wezen ouders, scholen en maatschappelijke partners op de regelingen voor kinderen en jongeren.
  • We waren betrokken bij de organisatie van financiële spreekuren voor studenten door Op Orde en Deltion College.
  • We verleenden subsidie aan Op Orde voor het ondersteunen van inwoners met financiële en financieel administratieve vragen. Inwoners konden terecht op spreekuren en op afspraak. Zij werden geholpen door sociaal raadslieden en vrijwilligers.
  • We zorgden ervoor dat kinderen en jongeren die opgroeien in gezinnen met een laag inkomen konden meedoen op school. En dat zij konden deelnemen aan cultuur en uitjes. Dit deden we met het financieren van kinderactiviteiten.  
  • We verleenden subsidie aan de pilot financiële educatie van het programma MoneyWays. In 2024 zijn er 9 klassen gedraaid en hebben we aan ongeveer 225 jongeren financiële educatie kunnen bieden.

Basisvaardigheden

  • We verleenden subsidie aan het Taalpunt voor non-formele volwasseneneducatie. Taalpunt is gestart met de pilot ‘Voor 't zelfde geld’ Deze pilot helpt inwoners om meer inzicht te krijgen in hun financiën en tegelijkertijd werken zij aan hun lees-, reken- en digitale vaardigheden. Voor 't zelfde Geld wordt ook binnen Taalgroepen van Travers Welzijn aangeboden.  
  • We zijn een pilot bij inwonerszaken gemeente Zwolle gestart waarin baliemedewerkers inwoners die laaggeletterd, laaggecijferd zijn of geringe digitale vaardigheden hebben, herkennen en warm kunnen doorverwijzen naar Taalpunt Zwolle.  
  • Met de nieuwe aanbieder voor formele volwasseneneducatie (18+, niet inburgeringsplichtig of Oekraïense ontheemden): NLtraining hebben we het aanbod van formele volwasseneneducatie uitgebreid naar 11 lesgroepen. Daarnaast zijn we gestart met een pilot waarbij deelnemers aan formele volwasseneneducatie extra kunnen oefenen met spreekvaardigheid. In deze pilot werken NLtraining (formele taalaanbieder) en Taalpunt Zwolle samen. Tot slot zijn we een verkenning gestart om een formeel aanbod voor de inwoner met Nederlands als eerste taal te bieden.  
  • We (onderwijskansenbeleid en basisvaardigheden) hebben samen met Stadkamer en Travers Welzijn een verandertheorie opgesteld in het kader van de Gemeentelijke Gezinsaanpak Geletterdheid, waardoor we meer inzicht hebben gekregen in de wijze waarop we taalarme gezinnen kunnen ondersteunen.  
  • Wij verleenden subsidie aan Stadkamer voor het Informatiepunt Digitale Overheid. We hebben 4 Informatiepunten Digitale Overheid in de vestigingen van Stadkamer. Ook werkt het Informatiepunt Digitale Overheid samen met het Digiservicepunt van Travers Welzijn. Inwoners kunnen hier terecht met vragen over de digitale overheid. In 2023 zijn er 302 vragen door het Informatiepunt Digitale Overheid opgepakt, in 2024 zijn er dit 308. Daarnaast zijn er 8 cursussen georganiseerd zoals Klik en Tik en E-overheid.  

Diversiteit en inclusie

  • We voerden het uitvoeringsplan diversiteit en inclusie uit. Daarmee geven we aandacht aan de volgende thema's: anti-discriminatie, gendergelijkheid, regenboogbeleid, mensenrechten, toegankelijkheid en dialoog over culturele verschillen.
  • We verleenden subsidie aan Toegankelijk Zwolle voor het stimuleren van bewustwording rondom inwoners met een (on)zichtbare handicap. Wij stimuleerden hun zichtbaarheid en ondernamen actie rondom toegankelijkheid.
  • We verleenden subsidie aan COC Zwolle (Cultuur- en Ontspanningscentrum) om bij te dragen aan meer gelijkwaardigheid en emancipatie, ongeacht seksuele oriëntatie, genderidentiteit of -expressie of geslachtskenmerken. COC heeft diverse activiteiten georganiseerd waaronder werkgroepen, activiteit tijdens Zwolle Pride, bijeenkomst tijdens Transgendergedenkdag en voorlichting op school.
  • We hebben in samenwerking met partijen zoals COC, WijdeKerk, Verscheurd en regiogemeenten de campagne Over Geloof en Liefde uitgevoerd.
  • We verleenden subsidie aan Vizier-Oost voor preventieactiviteiten rondom discriminatie en racisme, waaronder gastlessen op het onderwijs.
  • We deden onderzoek naar het diversiteit- en inclusiebeleid bij werkgevers in Zwolle. We deelden best practices en inspireerden en stimuleerden werkgevers hiermee aan de slag te gaan.
  • We hebben bijgedragen aan diverse zichtbare uitingen zoals het Zwolle Pride Festival en de Diversiteitsdagen.
  • We hebben een ondernemer in de binnenstad ondersteund bij het realiseren van een toegankelijk toilet met (volwassenen) verschoontafel.  
  • We hebben uitvoering gegeven aan de “Geen prijskaart meer op zelfbeschikking” en voor 7 Zwollenaren de kosten voor een deskundigenverklaring vergoed.  
  • We verleenden subsidie aan WijZ voor extra aandacht voor welzijnsvraagstukken van lhbtiqa+ senioren.
  • We hebben samen met de Zwolse Mbo’s en antidiscriminatievoorziening Vizier-Oost een routekaart voor omgang met stagediscriminatie opgezet.  
  • We hebben onderzoek laten doen naar goede voorbeelden van inclusief werkgeverschap op de Zwolse arbeidsmarkt.
  • We hebben ingezet op warm contact met verschillende culturele gemeenschappen in Zwolle, waaronder de Turkse, Chinese, Caribische en Surinaamse gemeenschappen van Zwolle.

Inwonervertegenwoordiging

  • We verleenden subsidie aan de Participatieraad voor het geven van gevraagd en ongevraagd advies aan het college. Belangrijke thema’s daarbij zijn:
    • Werk en inkomen
    • Zorg, welzijn en wonen
    • Participatie en leefbaarheid
  • We verleenden subsidie aan Zorgbelang voor onafhankelijke clientondersteuning:
    • De cliëntondersteuning is onafhankelijk van de gemeente, zorgaanbieders en andere bij het proces betrokken instanties. Een cliëntondersteuner ondersteunt cliënten bij het regelen of verkrijgen van passende zorg en ondersteuning. Cliënten kunnen tevens gebruik maken van cliëntondersteuning bij het onderzoek naar de hulpvraag.
    • Klachtenopvang: Zorgbelang verzorgt de opvang, afhandeling en registratie van de klachten en meldingen over het Wmo-vervoer, leerlingenvervoer, jeugdvervoer en huishoudelijke hulp.
    • Meldpunt Sociaal Domein. Inwoners kunnen bij het Meldpunt aan een onafhankelijke instantie hun ervaringen rond het Sociaal Domein melden.
    • Inhoudelijke ondersteuning Participatieraad: Zorgbelang ondersteunt de leden van de Participatieraad bij hun werk door de inzet van een inhoudelijk en secretariële ondersteuner.

Vluchtelingen

  • Vanuit het sociaal domein wordt uitvoering gegeven aan de wet inburgering, nieuwkomersonderwijs en het toeleiden naar werk van statushouders.
    • Eind 2024 is de tijdelijke afdeling Vluchtelingen opgericht met als doel het vluchtelingenvraagstuk duurzaam te borgen binnen de organisatie.
    • Het programma Vluchtelingen richt zich met name op het realiseren van opvang voor verschillende groepen vluchtelingen.
    • We streven daarbij naar duurzame permanente opvang. Om deze reden hebben we de crisisnoodopvang bedden afgebouwd in 2024.
    • In november 2024 is een doorstroomlocatie voor 60 statushouders gerealiseerd.
    • In 2024 is er op de locatie Oosterenk 58 flexwoningen gerealiseerd waarvan 30% voor statushouders.

Financieel overzicht doel

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2024, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2024 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten (bedragen x €1.000)

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

27.709

4.769

0

207

+ mutaties kredieten

-14.961

14.840

0

121

+ begrotingswijzigingen

4.774

2.919

564

3.278

Begroting t/m december

47.444

22.528

564

3.607

- Jaarrekening

43.679

25.429

1.960

1.761

Resultaat doel Gelijke kansen

3.765

2.901

-1.396

-1.846

Saldo

3.424

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

De activiteiten van doel 1.1.3 hebben per saldo € 3.424.000 minder gekost dan begroot. Dat komt door een positief resultaat van € 3.765.000 op de lasten en € 2.901.000 op de baten. Daar tegenover staat een hogere toevoeging aan de reserves van € 1.396.000 en een lagere onttrekking van € 1.846.000. Dit wordt als volgt verklaard.

Diversiteit & Inclusie (€ 31.000 negatief)

  • Uitvoeringsplan D&I. De activiteiten uit het uitvoeringsplan over culturele verschillen, antidiscriminatie en gendergelijkheid vallen lager uit doordat deze later plaatsvinden dan was gepland. Er is ook geen uitvoering gegeven aan een mensenrechtenproject. Een klein deel van het budget is gebruikt voor de uitvoering van de motie “Geen prijskaart meer op zelfbeschikking. Al met al zorgt dit voor een positief resultaat op de lasten van € 136.000, een negatief resultaat op de toevoeging aan de reserves van € 75.000 en een negatief resultaat van € 42.000 op de onttrekking aan de reserves. Per saldo leidt dit tot een positief resultaat van € 19.000.
  • Preventiemiddelen meicirculaire. In de meicirculaire heeft de gemeente Zwolle € 19.000 ontvangen voor preventiemiddelen. Deze zijn in 2024 nog niet uitgegeven. Dit gaat grotendeels om incidentele middelen. Deze zijn toegevoegd aan de reserve, zodat de uitvoering van de activiteiten in 2025 kan plaatsvinden. Dit leidt tot een positief resultaat op de lasten en negatief resultaat op de toevoeging aan de reserves van ieders van € 19.000. Per saldo is het effect € 0.
  • Publiek Toegankelijk Toilet . Een deel van budget publiek toegankelijk toilet is gebruikt ter realisatie van een toegankelijk toilet met volwassenen verschoonmogelijkheid in het centrum van Zwolle. Het restant wordt beschikbaar gesteld voor 2025. Dit leidt tot een positief resultaat op de lasten en een negatief resultaat op de storting in de reserves van € 74.000. Per saldo is het effect € 0.
  • Herdenking Keti Koti . Dit budget is specifiek bedoeld voor de realisatie van een monument. Het proces is in gang maar is nog niet in de realisatiefase dus is dit budget nog niet gebruikt. In totaal is er € 130.000 beschikbaar gesteld voor de Herdenking van Keti Koti. Deze middelen zijn gereserveerd. Al met al zorgt dit voor een positief resultaat op de lasten van € 130.000. Daar tegenover staat een hogere toevoeging aan de reserves van € 130.000. Per saldo is het effect € 0.
  • Slavernijverleden . In de decembercirculaire heeft de gemeente Zwolle € 50.000 ontvangen om aandacht te geven aan het slavernijverleden. Deze middelen zijn toegevoegd aan de reserve. Dit zorgt voor een negatief resultaat op de toevoeging aan de reserve van € 50.000.
  • Verbinding Samenleving . In Berap 2024-1 is er € 58.850 ontvangen voor verbinding met de samenleving. Dit is een capaciteitsbudget. Hiervan is nog niet alles besteed. Het restant is gereserveerd, voor de inzet in 2025. Dit zorgt voor een positief resultaat op de lasten van € 33.000. Daar tegenover staat een hogere toevoeging aan de reserves van € 33.000. Per saldo is het effect € 0.

Basisvaardigheden (€ 16.000 positief)

  • Volwasseneducatie. Sinds een aantal jaar ontvangen we van het Rijk een specifieke uitkering (SPUK) voor volwasseneducatie (SPUK Educatie). Dit heeft te maken met de Wet educatie en beroepsonderwijs (WEB). Hiervoor wordt onder meer taalles voor inburgering gefinancierd. Gedurende het jaar is de bijdrage van het Rijk verhoogd. Dit is alleen niet tussentijds opgenomen in de begroting. Hierdoor ontstaat er een negatief resultaat op de lasten en een positief resultaat op de baten van ieders € 47.000. Per saldo is het effect € 0.
  • Taallessen Oekraïne. Er was € 122.000 budget beschikbaar gesteld voor taallessen van Oekraïners. Deze uitgaven kunnen sinds 2024 ook worden meegenomen in de verantwoording van de SPUK Educatie. Daardoor hoefde dit bedrag niet te worden uitgegeven, kon het vrijvallen en werd het ook niet onttrokken. Hierdoor ontstaat er een positief resultaat op de lasten en een negatief resultaat op de onttrekking aan de reserves van ieders € 122.000.
  • Taalpunten . De SPUK Educatie vormt ook ten dele dekking voor de Taalpunten. Het andere deel wordt gedekt vanuit eigen middelen. Die vielen in 2024 lager uit dan begroot. Dit zorgt voor een positief resultaat op de lasten van € 16.000.
  • Laaggeletterdheid . Sinds een aantal jaar ontvangt de gemeente Zwolle een decentralisatie-uitkering (DU) voor het bestrijden van Laaggeletterdheid. In voorgaande jaren is dat niet geheel opgegaan. Ook in 2024 is het niet volledig besteed. Al met al zorgt dit voor een positief resultaat van € 277.000 aan lasten. Daar tegenover staat een hogere toevoeging aan de reserves van € 141.000 en een lagere onttrekking aan de reserve van € 136.000. Per saldo is het effect € 0.

Participatieraden (€ 37.000 positief)

  • Participatieraad . In 2024 zijn de kosten voor de Participatieraad lager uitgevallen dan begroot. Dit zorgt voor een positief resultaat op de lasten van € 37.000.
  • Kinderraad, -burgemeester en -college . Er is nog € 68.000 incidenteel budget over voor de Kinderraad-, burgemeester en -college in 2024. Deze middelen zijn in de reserve gestort, zodat ze in 2025 kunnen worden ingezet. Daardoor ontstaat er een positief resultaat op de lasten en een negatief resultaat op de toevoegingen aan de reserve van ieders € 68.000. Per saldo is het effect €0

Bestaanszekerheid (€ 0 effect)

  • In 2024 is er € 282.000 besteed aan de uitvoering van de opgave, waarbij enkele projecten zijn verplaatst naar 2025 en 2026. Daardoor is er ook minder onttrokken aan de reserve. Dit zorgt voor een positief resultaat op de lasten en een negatief resultaat op de onttrekkingen aan de reserve van ieders € 1.441.000. Per saldo is het effect € 0.

Participatiefonds (€ 70.000 positief)

  • Het participatiefonds betreft een open einde-regeling. De kosten vallen lager uit dan begroot. Dit zorgt voor een positief resultaat op de lasten van € 70.000.

Kinderactiviteiten (€ 50.000 positief)

  • De subsidie voor Jeugdeducatiefonds ad €100.000 is bedoeld voor 2 jaar, maar abusievelijk geheel in 2024 begroot. Hierdoor ontstaat er een positief resultaat op de lasten van € 50.000 in 2024.

Preventie (€ 98.000 negatief)

  • Er is voor € 98.000 aan middelen niet besteed voor budgetcoaching. Dit is gestort in de reserve, zodat het in 2025 kan worden ingezet. Per saldo zorgt dit voor een negatief resultaat van € 98.000.

Programma Vluchtelingen (€ 2.387.000 positief)

  • Projectorganisatie . De lasten voor de projectorganisatie voor de opvang vluchtelingen viel in werkelijkheid lager uit dan was begroot. Daarnaast zit er ook een voordeel op de uitvoeringskosten voor tijdelijke opvang. Dit werd deels gedekt door een incidenteel budget van € 75.000. Deze stond gereserveerd, maar hoeft in 2024 niet onttrokken te worden. Deze middelen blijven beschikbaar voor 2025. Al met al zorgt dit voor een positief resultaat van € 540.000 op de lasten en een negatief resultaat van € 75.000 op de onttrekking aan de reserves. Per saldo geeft dit een positief effect van € 378.000.
  • Bijdrage opvang ontheemde n. In Berap 2024-2 was reeds melding gemaakt van een overschot op de rijksbijdrage voor de opvang van ontheemden. Daardoor was de begroting naar beneden bijgesteld. Daarmee ontstaat er een voordeel dat ten gunste komt van de algemene middelen. Dit leidt tot een positief resultaat op de baten van € 2.174.000.
  • Bijdrage COA. In Berap 2024-2 was ook melding gemaakt van een overschot op de rijksbijdrage crisisnoodopvang (CNO) heeft vervangen. Net als hierboven ontstaat door het bijstellen van de begroting een voordeel dat ten gunste komt van de algemene middelen. Dit leidt tot een positief resultaat op de baten van € 455.000.
  • Doorstroomlocaties . Daarnaast is er in 2024 een bedrag van € 708.000 in de reserves gestort voor het project doorstroomlocaties. Dit projectgeld is in 2024 nog niet volledig uitgegeven en wordt meegenomen voor de afwikkeling van een aantal kosten die doorlopen naar 2025. Hierdoor ontstaat er een negatief resultaat van € 708.000 op de toevoegingen aan de reserves.

Opvoedondersteuning (positief resultaat van € 119.000)

  • Ontwikkelagenda passend onderwijs en jeugdhulp. In 2024 zijn plannen in het kader van de Ontwikkelagenda passend onderwijs en jeugdhulp geconcretiseerd die vanaf 2025 zijn gaan lopen. Hierdoor zijn de lasten incidenteel lager uitgevallen. Dit zorgt voor een positief resultaat op de lasten van € 106.000.
  • Opvoedondersteuning. Voor het programma Nu Niet Zwanger en de subsidie collectieve GGZ preventie jeugd is er sprake van lagere lasten ter hoogte van € 31.000. Deze lasten konden worden gedekt uit in 2024 binnengekomen middelen van de SPUK GALA, waardoor we dit bedrag onder het budget Opvoedondersteuning konden laten vrijvallen. Dit zorgt voor een positief resultaat van € 31.000.
  • Deltion Jongerenteam. De bijdrage van Deltion voor het Deltion Jongerenteam valt lager uit omdat de indexatie van de bijdrage uit de begroting niet met Deltion was afgestemd. Dit zorgt voor een negatief resultaat van € 24.000 op de baten.

Peuteropvang en voorschoolse educatie (resultaat € 0)

  • Kinderindex. De lasten zijn € 29.000 lager door de nog niet-bestede incidentele middelen voor de kinderindex (uitvoering van het project is vertraagd). Hierdoor is eveneens  minder onttrokken aan de reserve NUTVW-sociaal. Dit zorgt voor een positief resultaat op de lasten en een negatief resultaat op de onttrekking aan de reserves van ieders € 29.000. Per saldo is het effect € 0.
  • Onderwijsachterstandenbeleid. De lasten voor het Onderwijsachterstandenbeleid liggen lager dan begroot doordat er minder subsidies zijn verstrekt dan verwacht. Dat wordt gedekt door een lagere rijksbijdrage. Dit zorgt voor een positief resultaat op de lasten en een negatief resultaat op de baten van ieders € 143.000. Per saldo is het effect € 0.

Onderwijshuisvesting (€ 941.000 positief)

  • Vandalismeschade . De kosten voor vandalismeschade vallen lager uit. Dit komt doordat er minder vernielingen zijn geweest. Deze kosten fluctueren sterk. In 2024 leidt dit tot een positief resultaat op de lasten van € 186.000
  • Verzekeringspremies . De doorberekende verzekeringspremie vanuit A&F vallen lager uit dan begroot. Deze premies schommelen continue en het is dan ook onduidelijk of er sprake is van doorwerking naar 2025. Dit zorgt voor een positief resultaat op de lasten van € 226.000.
  • Brede verkenning . Ook de lasten voor de brede verkenning vallen lager uit. Dit zorgt voor een positief resultaat op de lasten van € 475.000.
  • Brandschade Waallaan 10. Voor het herstel van de brand bij de Waallaan 10 zijn kosten gemaakt die niet stonden begroot. Daar tegenover staat een vergoeding van de verzekering. Daardoor ontstaat een negatief resultaat op de lasten en een positief resultaat op de baten van ieders € 275.000. Per saldo is het effect € 0.
  • Annuïteitsvoorziening . Er is extra ontvangen voor een annuïteitsvoorziening. Dit was omdat de jaren 2022 en 2023 nog niet waren betaald door Florion. Hierdoor ontstaat er een positief resultaat op de baten van € 40.000.
  • Overige gebruiksvergoedingen . Er is ook extra ontvangen voor overige gebruiksvergoedingen (de jaren 2021-2023 zijn in 2024 afgerekend). Hierdoor ontstaat er een positief resultaat op de baten van € 45.000.

Toelichting realisatie kredieten

In onderstaand overzicht wordt inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2024 beschikbaar heeft gesteld, met in de laatste twee kolommen een indicatie van toekomstige investeringen:                   

Project (bedragen x €1.000)

Omvang krediet tot en met 2024

Gerealiseerd tot en met 2023

Bestedingen 2024

Restantkrediet
31 december 2024

Raming 2025

Raming 2026 e.v.

Nationaal Programma Onderwijs

3.257

1.514

706

1.037

1.037

Oekraine Opvang

49.481

22.090

10.296

17.095

13.906

3.189

Regionale aanpak LHBTI

400

210

115

76

76

Opvang TUVO

4.260

0

2.821

1.439

1.439

Opvang Meeuwenlaan

1.401

329

171

901

741

160

Oekraine leefgeld

4.804

2.544

953

1.307

1.307

Onderwijshuisvesting:

Veiligheidseisen en overige aanpassingen

4.306

2.377

1.115

814

814

Bouw Paperclip (3e PC Basisschool Stadshagen)

4.367

3.942

189

236

236

Bouw Boxem (2e Katholieke Basisschool Stadshagen)

3.977

3.552

0

425

425

Bouw Saffier (2e Gereformeerde Basisschool Stadshagen)

5.063

4.947

116

Afgesloten

Huisvesting Capellen scholengemeenschap

24.584

24.584

-901

901

901

SUVIS ventilatie schoolgebouwen

660

584

4

72

72

Het Atelier nieuwbouw

7.425

338

3.811

3.276

3.276

Vernieuwing basisschool Het Mozaiek

5.917

5.917

89

-89

-89

Emmaschool voorbereiding vervangende nieuwbouw

600

0

600

0

0

Geert Grote school voorbereiding vervangende nieuwbouw

430

0

430

0

0

Aanpassing Festival voorbereiding vervangende nieuwbouw

620

0

0

620

620

Eliëzer en Obadjaschool startkrediet vervangende nieuwbouw

230

0

230

0

0

Meander College startkrediet vervangende nieuwbouw

500

0

500

0

0

Overige investeringen doel 1.1.3

1.467

424

347

696

696

Totaal

123.748

73.351

21.593

28.805

25.456

3.349

Financiële toelichting kredieten

Vernieuwing basisschool Het Mozaïek
Hier is sprake van een overschrijding van € 89.000. Dit wordt veroorzaakt door extra werkzaamheden in verband met stedenbouwkundige kwaliteit van de uitbreiding en de aanleg van een klimaat-adaptief schoolplein. Hiermee heeft de gemeente ingestemd.

Veiligheidseisen en overige aanpassingen
In 2021 is ingezet op het vervangen van veiligheidsvoorzieningen in schoolgebouwen om te voldoen aan wettelijke eisen en eisen van de verzekeraar. Dit is een doorlopend programma. Bestuurlijke besluitvorming hierover vindt plaats via het jaarlijkse programma onderwijshuisvesting. In 2022 tot en met 2024 zijn de eerste voorzieningen vervangen. Het restantkrediet zal ook in 2025 ingezet worden voor dit doel.

Het Saffier
De bouw van basisschool Het Saffier is afgerond. Ook financieel is deze bouw verantwoord en dus afgewikkeld met het schoolbestuur (Florion), daarom is het krediet afgesloten.

Deze pagina is gebouwd op 06/13/2025 13:22:06 met de export van 06/13/2025 13:13:22