Domeinen

Sociaal domein

Doel 1.2.1 Vraagverheldering en verwijzing passende ondersteuning

Het verhelderen van inwonersvragen om tot de best passende ondersteuning te komen voor zelfredzaamheid in de samenleving

Toelichting op realisatie doel

Onze ambitie is het vinden van een passende oplossing voor inwoners met een hulpvraag. Daarbij is vraagverheldering belangrijk. Vraagverheldering betekent dat we breed naar de (gezins)situatie en relaties kijken. Van daaruit bepalen we met de inwoner in regie wat nodig is. Daarom hebben we geïnvesteerd in het trainen van alle sociaal werkers in het werken vanuit deze brede (systemische) blik.

Wanneer de vraag niet opgelost kan worden met een vrij toegankelijke oplossing in de sociale basis of door het Sociaal wijkteam, dan wordt verwezen naar een gecontracteerde aanbieder. Ons doel is om dit zo veel mogelijk vanuit dezelfde visie en aanpak te doen (normaliserend, tijdelijk, gericht op zelfredzaamheid en met de inwoner in regie). Daarom werken we intensief samen met gecontracteerde aanbieders om te verwijzen naar passende ondersteuning.

Toelichting realisatie activiteiten

  • We voeren de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), Jeugdwet, Participatiewet (maatschappelijke activering) en psychosociale begeleiding uit op het gebied van toegang. Dat betekent dat we bij meldingen gesprekken voeren om de vraag te verhelderen en een passende oplossing te vinden.
  • We maken samen met de inwoner een ondersteuningsplan waar te behalen resultaten en afspraken in verwoord staan.
  • We werken sinds 2024 met de Doorbraakmethode als onderdeel van de dienstverlening binnen het Sociaal Domein. De Doorbraakmethode is een beproefde methode om maatwerk te bieden zonder willekeur, met onderbouwing en binnen de kaders van de wet.
  • De afgelopen jaren zijn we in de wijken West en Zuid gestart met de uitrol van de werkwijze Samenspel in de wijk. Vanwege de positieve resultaten zijn we in 2024 in de wijk Oost gestart met de uitrol van deze werkwijze. In de wijk Midden zijn we in het vierde kwartaal 2024 gestart met het trainen van de medewerkers. De uitrol over alle wijkteams zetten we voort in 2025. Vraagverheldering in de vorm van een systemische analyse is een belangrijk onderdeel van de werkwijze. We zien in de resultaten een daling van het aantal verwijzingen naar specialistische jeugdhulp en minder ambulante jeugdhulp in aantallen en kosten. Tegelijkertijd zien we een stijging in de eigen inzet van het Sociaal Wijkteam.  
  • We zijn sinds 2024 de Centrale Toegang voor beschermd wonen. Deze taak hebben wij overgenomen van de GGD.

Financieel overzicht doel

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2024, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2024 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten (bedragen x €1.000)

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

16.135

0

0

313

+ mutaties kredieten

-206

0

0

206

+ begrotingswijzigingen

1.169

0

0

419

Begroting t/m december

17.510

0

0

938

- Jaarrekening

16.535

0

273

381

Resultaat doel Vraagverheldering en verwijzing passende ondersteuning

975

0

-273

-557

Saldo

145

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

De activiteiten van doel 1.2.1 hebben per saldo € 145.000 minder gekost dan begroot. Dat komt door een positief resultaat van € 975.000 op de lasten.
Daar tegenover staat een hogere toevoeging aan de reserve van € 273.000 en een lagere onttrekking van € 557.000. Dit wordt als volgt verklaard.

De lagere lasten worden veroorzaakt door:

  • Lagere lasten op inzet implementatie en borging werkwijze Samenspel in de wijk ad. € 89.000 Om een nieuwe werkwijze in het jeugdveld te implementeren is bij de Berap 1-2024 incidenteel budget beschikbaar gesteld voor uitvoering in 2024. Eind 2024 zijn deze middelen niet volledig benut. De implementatie wordt 2025 afgerond.
  • Lagere lasten inzet ten behoeve van toegang jeugdhulp ad. € 443.000. Er is incidentele capaciteit beschikbaar gesteld voor een beleidsadviseur veiligheid, relatiemanager Jeugd en capaciteitsuitbreiding voor de afdeling Maatschappelijk Ontwikkeling uit het Sociaal Herstelplan (SHP). De inzet van de relatiemanager Jeugd en beleidsadviseur veiligheid is in 2024 ook niet aangewend. In 2025 wordt bekeken of dit alsnog wordt ingezet.
  • Lagere lasten innovatiebudget jeugd ad. € 170.000. Er is structureel een innovatiebudget jeugd beschikbaar gesteld. Vanuit dit budget worden jaarlijks initiatieven gefinancierd om de werkwijze jeugd te verbeteren. In 2024 is dit budget niet volledig aangewend, omdat een van de innovatieve aanpakken geborgd is en dit jaar uit reguliere middelen betaald kon worden.
  • Hogere lasten bijdrage Regionaal Servicebureau Jeugd (RSJ) ad. € 84.000. Alle regiogemeenten doen een jaarlijkse bijdrage aan de bedrijfsvoering van het RSJ. Het Regionaal Bestuurlijk Overleg heeft ingestemd met een herziene begroting 2024 waardoor de gemeentelijke bijdrage aan het RSJ is gestegen.
  • Lagere lasten vanwege een onderbesteding door minder inzet op de doorbraakmethode ad. € 142.000. Dit zal in 2025 voornamelijk worden uitgevoerd ten behoeve van borging van het project.
  • Lagere lasten op de inzet van een data analist ad. € 47.000, incidentele capaciteit voor de kwaliteitsmedewerkers van € 99.000 en een restant van € € 25.000 voor het project stuurinformatie jeugd. Het incidentele budget voor de kwaliteitsmedewerkers is in 2024 nog niet de volledig gerealiseerd, in 2025 zal hiervoor een kwaliteit coördinator geworven worden.

De hogere lasten op de toevoeging reserve wordt veroorzaakt door:

  • De middelen samenspel in de wijk zijn zoals toegelicht bij de lasten niet volledig aangewend. Er is € 75.000 in de reserve gestort voor uitvoering in 2025
  • De middelen voor diverse incidentele capaciteit data-analist, kwaliteitsmedewerkers, etc zijn niet aangewend. Er is € 198.000 gestort in de reserve voor uitvoering in 2025.

De lagere onttrekking uit de reserve wordt veroorzaakt door:

  • Lagere onttrekking toegang jeugdhulp ad. € 443.000. Zoals toegelicht bij de lasten is er incidenteel capaciteit beschikbaar gesteld voor verschillende functies. Deze zijn in 2024 niet aangewend en derhalve niet uit de reserve onttrokken zodat dit beschikbaar blijft voor uitvoering in 2025.
  • Lagere onttrekking doorbraakmethode ad. € 115.000. Zoals toegelicht bij de lasten is er minder inzet geweest op de doorbraakmethode en heeft er ook een lagere onttrekking uit de reserve plaatsgevonden zodat dit beschikbaar blijft voor uitvoering in 2025.

Toelichting realisatie kredieten

In onderstaand overzicht wordt inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2024 beschikbaar heeft gesteld, met in de laatste twee kolommen een indicatie van toekomstige investeringen:                   

Project (bedragen x €1.000)

Omvang krediet tot en met 2024

Gerealiseerd tot en met 2023

Bestedingen 2024

Restantkrediet
31 december 2024

Raming 2025

Raming 2026 e.v.

Proeftuin Jeugd

875

671

188

16

16

Voorbereidingskrediet SWT

265

130

22

113

113

Totaal

1.094

767

199

128

128

0

Financiële toelichting kredieten

Proeftuin Jeugd
In de proeftuin is een werkwijze ontwikkeld met ouders, Sociaal Wijkteam en partners in de wijk, waarbij jeugdigen vaker de hulp die nodig is vinden in duurzame oplossingen dichtbij: thuis, op school en in de wijk. Hierdoor hebben zij minder vaak specialistische jeugdhulp nodig. Eind 2024 zijn de middelen ad. € 875.000 bijna volledig aangewend. In 2025 worden de laatste middelen ingezet voor de proeftuin.

Voorbereidingskrediet SWT
Om het proces van doorontwikkeling van het SWT te kunnen vormgeven is een voorbereidingskrediet beschikbaar gesteld bij de begroting 2023. Dit voorbereidingskrediet is nodig voor de bekostiging van de projectorganisatie, inhuur van aanvullende expertise om de beoogde verandering mogelijk te maken, voor de organisatie en begeleiding van diverse bijeenkomsten met medewerkers en andere belangrijke samenwerkingspartners, de extra inzet van communicatieadvies en inzet van eigentijdse communicatiemiddelen. Het restant van de middelen zal in 2025 worden ingezet.

Deze pagina is gebouwd op 06/13/2025 13:22:06 met de export van 06/13/2025 13:13:22