Domeinen

Bestuur, Dienstverlening en Bedrijfsvoering

Doel 9.1.3 Informatievoorziening

We bouwen aan een moderne informatievoorziening.

Toelichting op realisatie doel

In 2024 heeft de gemeente Zwolle stappen gezet in de digitale transformatie en het versterken van onze informatievoorziening. We hebben ons netwerk verstevigd en een gestructureerde aanpak geïmplementeerd voor het oppakken van nieuwe digitale thema's. Door deze proactieve benadering kunnen we sneller anticiperen op de snel veranderende behoeften van onze organisatie en de stad.

Innovatie staat hoog op onze agenda en in 2024 hebben we concrete stappen gezet door processen en pilots in te richten die specifiek hierop gericht zijn. Een belangrijke mijlpaal is de integrale toepassing van datagedreven werken binnen onze organisatie.
In 2024 hebben we bereikt dat het datagerelateerde thema’s gestructureerd worden opgepakt. Er zijn verschillende pilots en procesinnovaties geweest waarbij datagedreven werken in de vakafdelingen werd geborgd. Hiermee werkten wij aan het vergroten van databewustzijn en versteviging van de data-rollen en -functies die gestart zijn.

Tot slot hebben we een significante toename gezien in het ICT-bewustzijn binnen de gehele organisatie. Medewerkers zijn zich meer bewust van het belang van digitale veiligheid en privacy, en zijn beter in staat om de mogelijkheden van ICT te benutten in hun dagelijkse werkzaamheden. Deze resultaten vormen een solide basis voor onze ambities in 2025, waarin we verder bouwen aan een digitaal vaardige en innovatieve gemeente die zijn (digitale) fundament op orde heeft.

Toelichting realisatie activiteiten

We geven uitvoering aan onze ambities voor een moderne informatievoorziening door middel van de volgende prioriteiten en programma’s:

Innovatie

  • In 2024 hebben we bereikt dat het datagerelateerde thema’s gestructureerd worden opgepakt. Er zijn verschillende pilots en procesinnovaties geweest waarbij datagedreven werken in de vakafdelingen werd geborgd. Dit lukte niet overal, daar waar er reeds bewustwording in de afdeling was lukte dit beter dan bij afdelingen waar de digitale transformatie nog in de kinderschoenen staat.

Betrouwbare overheid

  • De digitale dienstverlening is in 2024 onverminderd beschikbaar geweest. Ook is gestart met informatiebeheerplannen op afdelingen waarmee ook de betrouwbaarheid in de komende jaren wordt verbeterd. Tenslotte zijn er serieuze stappen gezet in de ontwikkeling van IV-control en -beveiligingseisen, wat ook door de jaarlijkse IT-audit van de accountant bevestigd is. In 2024 hebben we meer gewerkt volgens de richtinggevende principes waarin ook de menselijke maat is opgenomen. We hebben stilgestaan bij algoritmes die we in gebruik hebben en het burgerpanel ingezet.

Samenwerking

  • Met de VNG en strategisch partner Dimpact werkten (en werken) we samen aan common-ground toepassingen. Daarnaast hebben we met het Shared Service Centre ONS nieuwe stappen gezet op het gebied van het verhogen van de digitale weerbaarheid, de nieuwe werkplek en processen rond in- en uitdiensttreding. In samenspraak met de archiefinspecteur hebben we tenslotte gekozen voor het ontwerp van ons toekomstig e-depot waardoor we over kunnen gaan tot realisatie in de komende jaren.

Financieel overzicht doel

In onderstaand overzicht wordt op doelniveau de volgende informatie gepresenteerd:

  • De totaalbedragen die door de raad beschikbaar zijn gesteld voor 2024, opgedeeld naar:
    • Vastgestelde begroting 
    • Begrote kredieten die in 2024 via exploitatie worden verantwoord
    • Vastgestelde begrotingswijzigingen
  • De jaarrekeningcijfers
  • Het voordelige (+) of nadelige (-) resultaat ten opzichte van de begrote bedragen

Baten en lasten (bedragen x €1.000)

Lasten

Baten

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Saldo

Vastgestelde begroting

19.101

107

0

914

+ mutaties kredieten

0

0

0

0

+ begrotingswijzigingen

2.865

0

0

1.235

Begroting t/m december

21.966

107

0

2.149

- Jaarrekening

20.397

2

727

1.113

Resultaat doel Informatievoorziening

1.569

-105

-727

-1.036

Saldo

-299

Financiële toelichting activiteiten (verschillenanalyse)

De lasten laten een positief saldo zien van € 1.569.000, er wordt € 727.000 toegevoegd aan de reserves, en € 1.036.000 minder onttrokken. Omdat de baten een negatief saldo van € 105.000 hebben, wordt een nadelig resultaat gerealiseerd van € 299.000. Dit resultaat is als volgt ontstaan:

Een voordelig resultaat op de lasten van € 1.569.000
Er ontstaat een voordeel op incidenteel beschikbare gestelde budgetten. Deze kosten lopen door naar 2025. In totaal lagere lasten van € € 727.000, die leiden tot een toevoeging aan de reserve nutvw-bestuur en organisatie. Het naar achteren schuiven van deze gelden wordt met name veroorzaakt doordat de uitvoering later gestart is/wordt. Dit is een beeld waar onze eigen ICT-organisatie last van heeft, maar zeker ook onze ICT-partners ONS en Dimpact. Het betreft de volgende budgetten:

  • Slimme Samenleving € 296.000.
  • DUTO € 300.000.
  • Implementatie van de 'nieuwe' werkplek € 131.000

Tevens wordt € 1.036.000 minder onttrokken uit de Reserve NUTVW a.g.v.:

  • Innovatie (o.a. DMI) € 129.000 - project loopt door naar 2025
  • ICT-Veiligheid € 281.000 - project loopt nog
  • Telefonie € 199.000 - geen kosten - dit leidt tot vrijval van de reserve naar de algemene concernreserve
  • Opvang Vluchtelingen € 250.000 - dit leidt tot vrijval van de reserve naar de algemene concernreserve
  • IT-IV-control/Beheer € 100.000 - loopt nog.
  • Duto € 77.000 = loopt nog.

Door deze reservemutaties blijft een nadeel op de structurele ICT-budgetten over van per saldo € 193.000:

  • Dit wordt met name veroorzaakt door uitvoeren van het Buurt voor Buurt-onderzoek dat niet structureel geregeld is in de begroting € 150.000
  • Overige kleine plussen en minnen € 43.000.

Een nadelig resultaat op de inkomsten van € 105.000
De inkomsten laten een negatief resultaat zien van € 105.000; dit wordt met name veroorzaakt doordat diverse ICT-diensten bij onze partners (ODIJ, RSJ) weggezet konden worden; die afname is echter nagenoeg tot nul gereduceerd – dit is in begroting 2025 verwerkt.

Een resultaat reserves van € 1.763.000 nadelig (€ 1.036.000 lagere onttrekkingen en € 727.000 hogere stortingen)

  • Zoals genoemd wordt een bedrag van € 1.036.000 minder onttrokken uit de reserve nutvw-bestuur en organisatie in verband met overlopende incidentele middelen van voorgaande jaren (zie lasten).
  • Zoals genoemd wordt een bedrag van € 727.000 gestort in de reserve nutvw-bestuur en organisatie in verband met overlopende incidentele middelen die in 2023 beschikbaar zijn gesteld (zie lasten).  

Toelichting realisatie kredieten

In onderstaand overzicht wordt inzicht gegeven in de financiële stand van zaken van (meerjarige) kredieten die de Raad tot en met 2024 beschikbaar heeft gesteld, met in de laatste twee kolommen een indicatie van toekomstige investeringen:                   

Project (bedragen x €1.000)

Omvang krediet tot en met 2024

Gerealiseerd tot en met 2023

Bestedingen 2024

Restantkrediet
31 december 2024

Raming 2025

Raming 2026 e.v.

Meerjaren Prognose ICT 2023

250

0

18

232

232

Totaal

250

0

18

232

232

0

Financiële toelichting kredieten

De afgelopen jaren wordt er nog minimaal geïnvesteerd in ICT. De hardware wordt gefinancierd door SSC-ONS, en er worden nagenoeg geen on-promise softwarepakketten aangeschaft. Dit gebeurt veelal in de 'cloud', hetgeen leidt tot onderhoudskosten in de exploitatie. In 2025 zal worden bezien of het lopende krediet kan worden afgesloten.  

Deze pagina is gebouwd op 06/13/2025 13:22:06 met de export van 06/13/2025 13:13:22