Programma Menselijke Maat In 2024 is verder gewerkt aan de uitwerking van het programma Menselijke Maat. De gemeenteraad heeft in juni 2024 het programmaplan goedgekeurd. Dit plan loopt tot en met 2027. Het versterken van het vertrouwen van de inwoner in de overheid staat daarin centraal. Het toeslagenschandaal heeft laten zien dat de menselijke maat niet vanzelf aanwezig is in de dienstverlening van de overheid. Maar we zien ook dat de samenleving verandert. Behoeften van inwoners, ondernemers en organisaties bewegen voortdurend. We willen in verbinding blijven met onze inwoners en goed aansluiten bij dat wat ze echt nodig hebben. We zijn gestart met de uitvoering. Het Uitvoeringsplan Menselijke Maat vormt de basis voor de verdeling van de beschikbare POK-middelen. Dit geld krijgen we van het Rijk; het is beschikbaar tot en met 2027 en is bedoeld voor het verbeteren van onze dienstverlening. In 2024 hebben we het geld onder andere gebruikt om inkomensregelingen te vereenvoudigen (voor klantreizen), voor het versterken van de loketfunctie ‘Inkomensondersteuning’ op het stadskantoor en om bij te dragen aan de ‘omgekeerde toets’. Als onderdeel van ‘leren en ontwikkelen’ hebben we 2 bijeenkomsten georganiseerd voor medewerkers. De eerste bijeenkomst ging over de doorbraakmethode. De tweede had als thema ‘Jij maakt het verschil’. Deze bijeenkomst had tot doel om het bewustzijn te vergroten over de veelheid van en diversiteit aan contacten die we hebben met inwoners. Die bijeenkomst was ook de start van een traject met bureau theRevolution. In co-creatie met inwoners en medewerkers op verschillende niveaus werken we aan het opstellen van servicebeloften aan onze inwoners. We verwachten in de loop van 2025 deze beloften te kunnen opleveren. Verder hebben we meegedaan aan het project Overheidsbreed Meethuis. In dit BZK-project (via het burgerpanel) is onderzocht welke factoren (drijfveren van inwoners) van invloed zijn op het vertrouwen van de inwoner in de overheid. Dat vertrouwen wordt sterk bepaald door de factor “klanttevredenheid”. In iets mindere mate wordt dit vertrouwen ook bepaald door de factor “menselijke maat”. Deze kennis gebruiken we vanaf nu in zoveel mogelijk inwoneronderzoek en in klantreisonderzoeken. Dit project hebben we begin 2025 afgerond. Programma dienstverlening eind 2024 afgerond Het jaar 2024 was het laatste jaar van programma dienstverlening. Een aantal onderdelen hiervan (zoals het Versimpelteam) lopen vanaf 2025 door in programma Menselijke Maat. In 2024 voerden we klantreizen en klantonderzoeken uit. Ook maakten we onze communicatie (vooral onze brieven en webpagina’s), regels en digitale processen eenvoudiger. Dat droeg bij aan de 2 doelen uit onze visie op dienstverlening: 1/ we zijn gastvrij en maken het mogelijk 2/ we digitaliseren onze dienstverlening In 2024 hebben we klantreizen gedaan voor NT1-ers en Taalpunt, Schulddienstverlening en proces verkiezingen. Daarnaast hebben we klantreizen gedaan voor 6 (van de 13) inkomensregelingen. Dat waren de Individuele inkomenstoeslag, het Participatiefonds, de Kindregeling, de Bijzondere bijstand, de vergoeding sport voor jongeren en de Zorgkostenvergoeding. Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (WMEBV) Eind 2023 hebben we uitgangspunten voor onze dienstverleningskanalen vastgesteld. Het aantal digitale kanalen neemt toe. Omnichannel blijft ons uitgangspunt. Dat betekent dat de inwoner het kanaal kiest en kan wisselen tussen de verschillende kanalen. Deze uitgangspunten zijn de basis voor de uitwerking van de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (WMEBV). - Inwoners en ondernemers verwachten steeds meer van onze digitale dienstverlening. De WMEBV speelt daarop in. De inwoner en ondernemer krijgt vanaf 1 januari 2026 het recht op digitaal zaken aanvragen. Dat betekent dat we onze digitale dienstverlening op een minimaal niveau moeten krijgen. Dat niveau ligt hoger dan nu het geval is. In het najaar van 2025 gaan we voorkeurskanalen aanwijzen. Zo gebruiken we nu nog veel e-mail, terwijl dat niet aan de eisen voldoet. Om wel aan de eisen te voldoen, moeten we meer zaakgericht werken.
- In het eerste kwartaal van 2024 hebben we een inventarisatie van al onze (340) dienstverlenende processen afgerond. Veel van onze processen voldoen al aan de eisen uit de WMEBV. Bij veel producten is in 2024 gewerkt aan verbeterpunten. Voor een dertigtal producten is nog geen digitaal proces beschikbaar. Dit wordt in 2025 en 2026 ontwikkeld.
- In de wet staat ook dat gemeenten verplicht zijn om vindbare, duidelijke en bruikbare informatie te geven en hierover duidelijk te communiceren. We zijn ook verplicht de juiste hulp te bieden bij dienstverlening (zorgplicht). Zo helpen we inwoners die moeite hebben met onze digitale dienstverlening. Begin 2025 zijn ook de webpagina’s beschikbaar gekomen waarop de Zwollenaar kan zien welke hulp beschikbaar is. Hiermee vullen we een deel in van de genoemde zorgplicht, die al wel geldt. Zie ook Hulp bij contact met de gemeente | Gemeente Zwolle.
- Stadkamer is hier de belangrijkste partner; met het Taalpunt en inmiddels ook een aantal informatiepunten digitale overheid (IDO’s). Deze IDO’s zijn bedoeld voor het invullen van de WMEBV-zorgplicht. Inwoners kunnen hier terecht voor het aanleren en verbeteren van hun digitale vaardigheden. En ze kunnen er terecht voor hulp om de weg te vinden als het gaat om overheidsdienstverlening. We zien dat inwoners hier vooral aankloppen met vragen over DigiD. Het aantal vragen in 2024 was 308 (2023: 302).
- Op Orde Zwolle is met een extra spreekuur gestart. Dit in samenwerking met Sociaal wijkteam Noord, in de Ulumoskee. Dit spreekuur blijft ook in 2025.
Digitalisering zet door De digitalisering van de samenleving zet stevig door. En dat geldt ook voor de gemeente Zwolle. Het aantal bezoeken van Zwolle.nl handhaaft zich rond de 1,5 miljoen per jaar. Gezien het beeld in de afgelopen jaren zou een verdere stijging te verwachten zijn. We vermoeden dat een flink aantal ‘no-clicks-results’ de reden is van de stabilisering. Google geeft op de zoekresultatenpagina al het antwoord op de zoekvraag (bijv. wat kost een paspoort). Het doorklikken naar de site zelf is dan niet meer nodig. We verwachten dat ook door AI het aantal websitebezoeken op dit niveau zal blijven. Het betekent wel dat informatie op de website als bron altijd actueel en kloppend moet zijn. Het aantal weergaven van berichten dat inwoners van de gemeente Zwolle langs zagen komen (op LinkedIn, Facebook, Instagram) lag op 7,7 miljoen. Deze grotere online betrokkenheid zien we ook terug in het aantal volgers van onze sociale media kanalen en het aantal abonnees op digitale nieuwsbrieven. Op LinkedIn heeft Zwolle bijvoorbeeld al zo’n 30.500 volgers (2023: 26.000 / 2022: 21.000) en op Instagram ruim 12.400 (2023: 11.000 / 2022: 8.900). Het aantal volgers op Facebook is ruim 10.600 en op X is dit ruim 15.750. Zwolle heeft hiermee relatief gezien het meest succesvolle gemeentelijke LinkedIn-account van heel Nederland. Ongeveer 30.500 volgers betekent dat Zwolle een groot deel (22,2%) van het aantal inwoners weet te bereiken. De cijfers achter de dienstverleningskanalen - Baliebezoeken: Lange tijd ontvingen we elk jaar zo’n 100.000 inwoners aan de balie op het stadskantoor. Sinds 2019 daalt dit aantal. Dit komt door de voortgaande digitalisering. Ook de coronacrisis zien we terug in de cijfers. Veel inwoners hebben daarom in 2020 en de eerste helft van 2021 hun reisdocumenten of rijbewijs niet verlengd. In 2022 zagen we duidelijk een herstel in het aantal aanvragen tot ca. 61.000 balie bezoeken. In 2023 lag het aantal baliebezoeken iets lager op 58.000. In 2024 was het aantal baliebezoeken 81.300. Deze “paspoortpiek” hadden we aan zien komen. Dat heeft te maken met de geldigheidsduur van reisdocumenten, die in 2014 is gegaan van 5 naar 10 jaar. Van de baliebezoekers kwam 51% op afspraak en 49% via vrije inloop.
- Telefonisch contact: Over 2020 steeg - door de coronacrisis - het aantal telefoontjes tot ongeveer 118.000. In 2021 steeg dit verder tot ongeveer 155.000. In 2022 daalde het aantal telefoontjes naar 139.000. Die afname kwam mede door de inzet van spraaktechnologie. Hierdoor komen telefoontjes direct bij de juiste KCC-medewerker uit. Zoals verwacht is het aantal telefoontjes in 2023 verder gedaald tot ongeveer 125.000. Voor 2024 hadden we een stijging verwacht (ingaan van de Omgevingswet / de al genoemde paspoortpiek / meer inzet op RNI en meer inzet op armoede & toeslagen). Deze stijging heeft niet plaatsgevonden. Het aantal telefoongesprekken via 14038 is in 2024 juist afgenomen tot ongeveer 119.000.
- Poststukken: Het aantal fysieke gescande en geregistreerde posttukken lag in 2020 en 2021 op ruim 9.500. In 2022 groeide dit tot ruim 12.300. In 2023 is dit aantal stabiel gebleven. In 2024 steeg dit verder tot ongeveer 13.000.
- E-mails: In 2022 hebben we 5.700 van de ontvangen e-mails digitaal geregistreerd. In 2023 is dit aantal gestegen naar 8000. In 2024 is dit aantal iets gedaald naar ruim 7.200.
- Digitaal contactformulier: Via het contactformulier op de website kunnen inwoners vragen indienen. Dat gebeurde in 2022 zo’n 9.200 keer. Voor 2023 kwam dit uit op zo’n 8.500 keer. In 2024 is dit aantal verder gestegen naar 9.500.
- Sociale media: Via X en WhatsApp kregen we in 2022 zo’n 28.000 vragen binnen. In 2023 is het aantal gestegen tot iets boven de 29.000. In 2024 ligt dit aantal met ca. 17.500 stukken lager. Dit valt deels te verklaren met de daling in populariteit van X.
Afhandeling van bezwaren en klachten Een vlotte, liefst informele afhandeling van bezwaren en klachten past bij ons doel van toegankelijke overheid. Daarbij hebben we oog voor het individu en passen we maatwerk toe. De afhandeling van bezwaren scoorde in 2024 als volgt: - 93% van de bezwaren is afgehandeld binnen de wettelijke periode (2023: 92%)
- 69% van de bezwaren is informeel afgehandeld (2023: 55%)
- In 100% van de hoorzittingen is ambtelijk horen toegepast (2023: 82%)
Er zijn in 2024 meer bezwaarschriften ingediend dan in 2023. Het gaat dan vooral om bezwaarschriften tegen besluiten waarbij gezegd wordt dat het afval verkeerd is aangeboden. Het overgrote deel van deze bezwaren is informeel afgehandeld. Het totaal aantal afgehandelde bezwaarschriften is ook aanzienlijk gestegen. Dat heeft onder meer te maken met de flexibele inzet van medewerkers. Er heeft geen enkele zitting van de Adviescommissie bezwaarschriften plaatsgevonden. Alle bezwaarschriften zijn ambtelijk afgedaan. De afhandeling van klachten scoorde als volgt: - 94% van de klachten is afgehandeld binnen de wettelijke periode (2023: 95%)
- 85% is binnen 6 weken behandeld en 50% is binnen 2 weken behandeld (2023: 86% resp. 53%)
- 97% van de klachten is in 2024 informeel afgehandeld (2023: 91%)
Het totaal aantal klachten is in 2024 ongeveer gelijk gebleven. Wel is hier een kleine verschuiving te zien. Het aantal klachten binnen het sociale domein is licht toegenomen Het aantal klachten binnen het fysieke en dienstverlenende domein is licht afgenomen. Aantal verordeningen en beleidsregels: - Op 1 januari 2025 waren er 89 verordeningen (1 januari 2024: 104 / 1 januari 2023: 91)
- Op 1 januari 2025 waren er 123 beleidsregels (1 januari 2024: 117 / 1 januari 2023: 102).
|